Menu luk
OBS! Du er på backoffice.finansforbundet.dk, kopier ikke links herfra med henblik på distribuering i nyhedsbreve eller andre steder.

Forandringsprocesser

På baggrund af mange års tæt samarbejde med virksomheder, kredse og tillidsrepræsentanter har Finansforbundets konsulenter solid erfaring med at drive strategiske og operationelle forandringsprocesser i finansielle virksomheder.

  • Eksempel på forandringsforløb

  • Afklaringsfase

    I ønsker hjælp til en forestående forandring

    Afklaringsfase

    I ønsker hjælp til en forestående forandring

    I har gjort jer nogle egne overvejelser i forhold til forandringsprocessen, og hvad den betyder for de berørte medarbejdere samt resten af medarbejderne og virksomheden. I ønsker hjælp til et forløb, hvor I kan komme godt igennem forandringsprocessen og kontakter Finansforbundet for et indledende møde.

  • Lederworkshop

    Vi holder et arbejdsmøde om processen

    Lederworkshop

    Vi holder et arbejdsmøde om processen

    I er interesserede i et forløb, og Finansforbundets konsulenter står for en første workshop med ledelsen i virksomheden. På workshoppen drøfter vi jeres behov, ønsker og forventninger til et samarbejde, og vi skitserer muligheder relateret til jeres situation og behov. ​ ​Øvrige temaer på workshoppen kan fx være at finde frem til, hvilken ledelsesform og hvilke kompetencer forandringen kalder på, samt hvilken kommunikation og hvilke rammer og vilkår, der vil være hensigtsmæssige at arbejde med i processen. Efter mødet sender vi et første udkast til en samarbejdsaftale​.

  • Dialogworkshop

    Fællesmøde for ledere og medarbejdere

    Dialogworkshop

    Fællesmøde for ledere og medarbejdere

    Vi holder en fælles workshop for ledere og medarbejdere fra de berørte afdelinger. ​ Temaer på workshoppen kan være: ​Etablering og/eller fastholdelse af psykologisk tryghed med fokus på åbenhed og fælles dialog​. Informationer om hvad der skal ske og hvorfor, samt hvad der vil ændre sig.​ ​Vi sørger for at inddrage medarbejderne aktivt, så alle får mulighed for at stille spørgsmål, og vi inviterer alle til at komme med input og forslag.

  • Medarbejderworkshop

    Møde med de berørte medarbejdere

    Medarbejderworkshop

    Møde med de berørte medarbejdere

    I medarbejderworkshoppen har vi fokus på at afklare, hvilke kompetencer medarbejderne skal have for at lykkes i de nye kommende opgaver. Vi ridser forskellige muligheder op og arbejder konkret videre med den enkelte medarbejderes kompetenceudvikling. Vi sørger også for, at medarbejdernes ønsker og behov bliver kommunikeret videre til ledelsen, og at der bliver fulgt op fra ledelsens side, fx i medarbejdernes kommende MUS-samtaler.

  • Evaluering

    Vi evaluerer og følger op på processen

Finansforbundets konsulenter er certificerede proceskonsulenter. Vi tager udgangspunkt i ønskerne til forandring i netop jeres virksomhed og skræddersyer det enkelte forløb, så det matcher jeres behov.

Vi kan blandet andet hjælpe med

  • afklaring af roller og forventninger i en forandringsproces
  • facilitering af processer, som fremmer samarbejde og dialog
  • tilpasning og optimering af arbejdets organisering
  • processer, som optimerer involvering og motivation af medarbejdere og ledere
  • kobling at nye indsatser til eksisterende processer som fx MUS og LUS 
  • udvikling og planlægning af nye læringstiltag, der er relevante for forandringen 

Det indeholder et forløb

Selvom alle forløb er forskellige og tilpasses den enkelte virksomhed, er der nogle ting, der ofte går igen. Fx vil en forandringsproces typisk involvere et spor med ledelsen, et med medarbejderne samt et fælles spor. Det kan udmønte sig i:

  • en lederworkshop, hvor vi konkretiserer forandringen og identificerer, hvem den involverer og påvirker, og hvor vi fastlægger succeskriterier og drøfter en retning for det nye
  • en dialogworkshop med ledelse og medarbejdere, hvor vi etablerer den nødvendige tryghed med fokus på åbenhed og fælles dialog, og hvor vi inddrager medarbejderne aktivt og giver rum til spørgsmål, refleksion og input 
  • en medarbejderworkshop, hvor vi sikrer kompetenceafklaring i forhold til de kommende nye opgaver, og hvor vi arbejder med motivation og sikrer en kobling mellem kompetenceudvkling og medarbejdernes MUS-samtaler

Om Finansforbundets udviklingsforløb

I Finansforbundet ser vi det som en af vores vigtigste opgaver at bidrage til et fleksibelt og udviklende arbejdsliv for medarbejdere og virksomheder i den finansielle sektor.

Derfor tilbyder vi nu at indgå i udviklingsforløb med sektorens virksomheder. Her har vi rollen som en sparringspartner, og vi stiller vores viden og kompetencer til rådighed for den enkelte virksomhed i tæt dialog og samarbejde med virksomhedens ledelse og faglige repræsentanter. 

Der findes aktuelt fire specifikke områder, hvor vi stiller vores ressourcer til rådighed i et udviklingsforløb. De fire områder er:

  • Implementering af forandringer
  • Trivsel
  • Kompetenceudvikling
  • Digital omstilling

Kontakt konsulenterne

32 66 13 45

Du kan også sende en mail til Finansforbundets konsulenter på trivsel@finansforbundet.dk