Menu luk
OBS! Du er på backoffice.finansforbundet.dk, kopier ikke links herfra med henblik på distribuering i nyhedsbreve eller andre steder.

Sådan skriver du den gode jobansøgning

Få råd og vejledning til, hvordan du får udarbejdet lige netop den jobansøgning, der gør mest muligt indtryk.

Du har set opslaget på drømmejobbet, hvad skal du gøre?

Trin 1: Læs opslaget flere gange

Jo flere gange, du læser stillingsopslaget, desto mere klart bliver det for dig, hvilket job der er tale om og hvilke oplysninger, der mangler for at du kan få det fulde billede af jobindholdet.

For at forstå hvad jobbet helt konkret går ud på, kan du i to forskellige kolonner selv notere følgende:

1: Hvilke primære opgaver/projekter skal du varetage i jobbet?

2: Hvilke kompetencer (både faglige og personlige) mener virksomheden er de væsentligste for at kunne løse opgaverne? Det kan være kompetencer, virksomheden pointerer, at du skal have erhvervet på enten praktisk eller teoretisk vis (eller begge dele).

Trin 2: Ring virksomheden op

Desværre er det ikke alle virksomheder, der er lige gode til at give udtryk for, hvad de helt nøjagtigt har behov for. Det kan nemlig være lidt af en kunst at skrive et fuldt dækkende jobopslag. Typisk er det HR, som på vegne af den rekrutterende leder, udarbejder jobopslaget. Det kræver, at HR- medarbejderen virkelig bliver sat grundigt ind i jobfunktionen, hvilket ikke altid er tilfældet.

Men for at du kan udarbejde en ansøgning, som matcher lige præcis det, lederen efterspørger, er det dog vigtigt, at du har det fulde indblik i jobbet. Det hjælper dig dels i arbejdet med at skrive en  brandgod ansøgning, men det er også vigtigt for at kunne tage stilling til, om jobbet reelt er det rette for dig.

Det kan derfor give rigtig god mening at ringe den rekrutterende leder op og spørge mere detaljeret ind til jobbet. Det kan give god viden i forhold til, hvad du skal fokusere mest på i din ansøgning. Dog er det vigtigt, at du ikke bare ringer, fordi du har hørt du skal ringe, ligesom du heller ikke skal spørger om noget, som du kan læse i opslaget.

Du skal forberede nogle gode spørgsmål, som du ikke kan læse i selve opslaget.

Det kunne f.eks være:

  • Hvilke resultater forventer I, at jeg ville skulle skabe og hvor hurtigt?
  • Hvilke 1-2 faglige kompetencer prioriteres højest?
  • Hvad vil jeg blive målt på det første halve år?
  • Hvilke arbejdsopgaver/projekter vil fylde mest?
  • Hvad er de væsentligste succeskriterier i jobbet? 

Trin 3: Disponer din tekst

Når du har tilstrækkelig med viden om jobbet, kan du påbegynde skrivningen af din ansøgning.

Som rettesnor skal ansøgningen helst kun fylde ca. en A4-side (max 1 ½ sider). Den kan med fordel have følgende ”usynlige struktur”.

En fængende overskrift

En fængende overskrift hjælper med at gøre din ansøgning mere synlig i bunken. Så lad være med blot at nævne titlen på jobbet eller skrive ”Vedr. ansøgning til jobbet som….. ”. Det er for uopfindsomt.

Her er 5 eksempler på forskellige overskrifter i en ansøgning:

  • Intern revisor, der kan knække et regnskab og levere kvalitet til tiden
  • Skarp analytisk forretningsudvikler, der kan lede en digital transformation
  • Troværdig kunderådgiver med orden i sagerne og god til salg
  • Organisationskonsulent som kan facilitere ledergrupper og læringsforløb
  • Nytænkende og selvstændig kommunikator med appetit på udfordringer
En motiverende indledning

I indledningen skal du gøre rede for, hvorfor lige nøjagtig den virksomhed og det jobindhold er det helt rette for dig. Nævn hvad virksomheden står for og hvorfor lige netop det, tiltaler dig. Eller hvilken værdi/forskel du kan tilføre virksomheden/jobbet.

Giv gerne en kort smagsprøve (max 2-3 linjer) på, hvorfor jobbet er som skræddersyet til dig. Det kan f.eks. være, at du skriver, at du både kan få din ledererfaring og din faglige ekspertviden i spil – to områder, hvor du kan bidrage med passion og værdi.

I din indledning må der gerne være noget som indikerer, hvad der driver dig mest arbejdsmæssigt. Det giver følgende tekst også et eksempel på.

”I lighed med jer brænder jeg for at udvikle digitale læringstilbud, som bevæger og involverer modtageren. I den forbindelse kommer jeg med en uddannelse inden for didaktik og ti års solid undervisningserfaring med høje evalueringstal”.

En god ansøgning skal nemlig fremstå personlig og ikke mindst motiveret.

Et hovedindhold

Hovedindholdet skal underbygge din indledning, som var smagsprøven på din værdi. Nævn f.eks. tilsvarende opgaver, du har løst, dine stærkeste faglige kompetencer på det opslåede område samt giv konkrete eksempler på succeshistorier og resultater, som du tidligere har opnået, som er relevante for jobbet.

Du skal også kort komme ind på dig selv som person. Beskriv f.eks. hvordan du er som medarbejder, hvordan du er at samarbejde med samt hvilke personlige styrker og karakteristika, du bringer i spil på din arbejdsplads eller i jobbet.

Det er altid en god idé at give meget konkrete eksempler på, hvordan dine faglige og personlige kompetencer kommer til udtryk. Det handler om at beskrive helt nøjagtigt, hvordan dine kompetencer kan tilføre både virksomheden og jobbet god værdi. Hvis du blot opridser nogle kompetencer uden at beskrive, hvad virksomheden får ud af, at du har dem, så virker det ikke troværdigt. Ligesom det også hurtigt bliver klichéagtigt.

Søger du et lederjob, skal du også kort komme ind på din lederballast (teoretisk og praktisk), lederresultater og ledelsesstil.

Dine ord skal være fremadrettede, så de giver et billede af dig i det opslåede job.

En afslutning

I afslutningen kan du evt. ”lokke” med øvrig relevant erfaring og kompetencer, som du kan tilføre jobbet og som matcher det, de efterspørger. Skriv, at du gerne uddyber det ved en personlig samtale. Sidst, men ikke mindst, at du ser frem til at høre nærmere fra dem. 

Trin 4: Skriv din tekst

Når du skal skrive din tekst, er det vigtigt, at din ansøgning er 100% målrettet det opslåede job og skal giver en overordnet beskrivelse af, hvad du indtil dags dato har bedrevet gennem dit arbejdsliv.

Det skal være et nøje udpluk af det, du er rigtig god til og har erfaring med, som lige nøjagtigt matcher det, virksomheden efterspørger i annoncen.

Dit CV er det, som giver et lidt bredere billede af dit arbejdsliv. Ønsker du inspiration til, hvordan du udarbejder et professionelt CV se link her

Skriv din ansøgning i nutid og brug aktive formuleringer. Undgå lange og indskudte sætninger samt fyldord. Brug gerne overskrifter og luft mellem de tre afsnit i ansøgningen

Husk at få formalia på plads i ansøgningen, herunder navnet på den person, som ansøgningen skal stilles til inkl. evt. et stillingsnummer, dato for ansøgningen samt dine egne kontaktdata.

Du skal kun opgive referencepersoner, vedhæfte uddannelsespapirer, udtalelser m.m., hvis du specifikt bliver bedt om det.

Layoutmæssigt skal din ansøgning se professionel og lækker ud. Udtrykket på ansøgningen må gerne matche det layout, du har i dit CV.

Få feedback på din jobansøgning

Forøg dine chancer for at komme til en jobsamtale ved at få feedback på din ansøgning og dit CV med FTFa nye løsning. Med AI-ansøgningsbygger, Jobmakker, kan du skabe en professionel og målrettet ansøgning på ingen tid.

Se hvordan her

Den uopfordrede ansøgning

Der er stor forskel på at udarbejde en ansøgning til et job, som ikke er annonceret (uopfordret ansøgning) og en ansøgning til et opslået job, hvor der er en beskrivelse af den ledige stilling.

Det kan være en god idé at sende uopfordrede ansøgninger til virksomheder, som du virkelig gerne vil arbejde i, da du ikke er i konkurrence med en masse andre ansøgere.

Ønsker du at skrive en uopfordret ansøgning, skal du være opmærksom på, at den skal være meget skarp og konkret i forhold til, hvilket ansvar og hvilke opgaver du helt specifikt er på udkig efter i den pågældende virksomhed, samt gøre rede for, hvordan du kan bidrage med stor værdi på området. Du skal hjælpe læseren af din ansøgning (typisk en HR person) med at finde ud af i hvilket område af virksomheden, du har din interesse og værdi.

En uopfordret ansøgning kræver et større analysearbejde af dig, før du kan skrive en ansøgning.

Det skyldes, at du ikke har en konkret beskrivelse af, hvad virksomheden har behov for. Du bliver derfor nødt til først at finde ud af, hvilke udfordringer virksomheden står overfor og kunne tænkes at have behov for hjælp til. Du skal foretage en research af det enten hos virksomheden selv eller hos personer, der har et indgående kendskab til virksomheden.

Gør din jobsøgning lettere med FTFa's Jobmakker

Er du træt af at bruge timevis på at skrive ansøgninger, kun for at blive mødt med stilhed? Har du nogensinde ønsket, at der var en lettere måde at lave skræddersyede ansøgninger på? FTFa har løsningen til dig. Med deres nye AI-ansøgningsbygger, Jobmakker, kan du skabe en professionel og målrettet ansøgning på ingen tid.

Det eneste, du skal gøre, er at kopiere dit CV og et stillingsopslag ind i Jobmakker, hvorefter den laver et udkast til en ansøgning for dig. Du behøver ikke bekymre dig om, om du giver de rigtige instruktioner - Jobmakker er optimeret til at give dig en ansøgning, der passer til både dit CV og stillingsopslaget.

Jobmakker er desuden både sikker og gratis at bruge – uanset om du er medlem af FTFa eller ej.