Menu luk
OBS! Du er på backoffice.finansforbundet.dk, kopier ikke links herfra med henblik på distribuering i nyhedsbreve eller andre steder.

Vi har en fælles interesse i at skabe den bedst mulige arbejdsplads

Janni Berg Christensen er tillidsrepræsentant i Nykredit. Hun har altid haft empati og omsorg for kollegerne og trives i rollen som bindeled mellem medarbejdere og ledelse. Men først skulle rammerne for at kunne passe tillidshvervet ordentligt være på plads.

”Det er fedt at være tillidsrepræsentant. Det giver værdi for mig, når jeg kan mærke, at medlemmerne er glade for det, jeg gør for dem,” siger Janni Berg Christensen, som er tillidsrepræsentant for knap 40 medarbejdere i fire teams i Nykredit i Viborg og Thisted.

Hun har altid haft empati og omsorg for sine kolleger og havde selv tænkt, at hun kunne blive en god tillidsrepræsentant. Alligevel havde hun betænkeligheder ved at stille op, da posten blev ledig.  

Det krævede et par samtaler med ledelsen:

”Det var afgørende for mig, at min chef forstod og accepterede, at jeg skal bruge tid på tillidsarbejdet og derfor ikke kan levere det samme arbejdsmæssigt. Jeg ville kun påtage mig rollen, hvis jeg fik mulighed for at gøre det ordentligt. Det fik vi så aftalt nogle rammer for.”

At gøre det ordentligt handler i høj grad om at være synlig og tilgængelig og gøre medlemmerne opmærksom på, hvad de kan bruge deres tillidsrepræsentant til, fremhæver Janni, som hurtigt erfarede, at det er en mangfoldig rolle:

Hun har bl.a. været den medmenneskelige støtte under fratrædelsessamtaler, den praktiske arrangør af en workshop om trivsel og de lyttende ører, når en kollega trænger til at få luft og spørger: har du lige fem minutter …?


Janni Berg Christensen, 37 år og landbrugsrådgiver i Nykredit, hvor hun har været tillidsrepræsentant i lidt over et år. Foto: Rune Lundø

Uddannelsen er en gave

Janni beder medlemmerne om at komme med input, når hun skal til møder med ledelsen.

Hun lægger vægt på at være proaktiv. Der skal tages hånd om tingene, inden de udvikler sig til problemer.

Det er spændende at være bindeleddet mellem medarbejdere og ledelse, mener Janni, som også påskønner at have et ledelsesteam, der bakker op og kan se værdien af hendes rolle.

”Jeg er medlemmernes talerør og har mine meningers mod. Men jeg balancerer mellem begge parter og kommunikerer smart. Vi har en fælles interesse i at skabe den bedst mulige arbejdsplads. Man får intet ud af at stå stejlt over for hinanden.”   

Kommunikationen mellem medarbejdere og ledelse har været selvudviklende for hende:

”Jeg er blevet stærkere i min kommunikation og mere bevidst om, hvad jeg siger og signalerer.”

Finansforbundets uddannelse for tillidsrepræsentanter har også været en positiv overraskelse.

”I starten tænkte jeg, at uddannelsen var bare noget, som skulle overstås. I dag betragter jeg den som en gave, jeg får.”

Med i pakken følger et værdifuldt netværk af tillidsrepræsentanter fra andre virksomheder, som Janni kan sparre og udveksle erfaringer med.   

”Det er meget givende og lærerigt at være tillidsrepræsentant. Jeg kan kun anbefale, at man stiller op, hvis man føler for det. Men sørg for at få opbakning til det hele vejen rundt.”