Menu luk
OBS! Du er på backoffice.finansforbundet.dk, kopier ikke links herfra med henblik på distribuering i nyhedsbreve eller andre steder.

”Det er stolen ved siden af, der er den vigtigste”

Nyudnævnt chef for Kundekommunikation, Sigrid Meyer, bruger de sociale og faglige fællesskaber i Nordea til at få nye perspektiver og styrke arbejdsglæden. Nok er det flere år siden, hun var student – men hendes tid som formand for Nordea Student Network er stadig til stor gavn

7. dec. 2022
5 min
Dansk / English

”I bund og grund har jeg ikke noget særligt forhold til den stol, jeg selv sidder på. Det er stolen ved siden af, der er den vigtigste. Det er den, der sidder dér, som gør det superfedt at komme på arbejde og giver mig følelsen af, at jeg er en del af et team.”

Ordene er Sigrid Meyers, og Finansforbundet i Nordea (FiN) har mødt hende for at høre om værdien af fællesskaber set med unge øjne.

”I stedet for at sidde alene med en opgave, kan fællesskaber bruges til at blive udfordret og få gode ideer. Nu arbejder jeg jo med kommunikation, og dér er det essentielt at få andres perspektiver på. Jeg siger ofte, at jeg aldrig har set en rigtig kunde. Det er selvfølgelig ikke helt rigtigt – men det minder mig selv om, hvorfor det er så vigtigt altid at række ud. Hvad end det gælder en agent, der taler med 100 kunder om dagen, eller en produktejer, der er nede i hver en teknisk detalje – så vil de altid kunne se noget, jeg overser. Du kan ikke lave de gode løsninger alene – det kræver input udefra.”


”Det kan hurtigt se ud som om, man har valgt det som den ’lette’ løsning, men det har absolut ikke været tilfældet. Jeg har været her i otte år, fordi jeg flere gange har valgt Nordea til,” fortæller Sigrid Meyer, der netop er udnævnt som chef for Kundekommunikation.

 

Sigrid Meyer prioriterer selv at bidrage til fællesskabet.

”Hvis andre efterspørger feedback, er det jo umiddelbart lettest at takke nej og fortsætte sit eget arbejde, men det er vigtigt at stille op. Det gælder også på den sociale del – at deltage, hvis nogen har taget initiativ til noget. Det gør noget godt for samværet og arbejdsklimaet, at vi prioriterer tid sammen. Og det giver en holdånd, når vi sammen kæmper for at give kunderne gode løsninger – også når det nogle gange er lidt bøvlet,” siger Sigrid Meyer.

Studerende er en talentpulje

Trods sine 31 år har hun allerede otte år i Nordea på sit cv. Hun begyndte som praktikant, mens hun læste på Copenhagen Business School og blev siden studentermedhjælp, hvor hun var formand for Nordea Student Network - netværket for studerende i Nordea Danmark. Netværket havde op til 700 medlemmer dengang, hvoraf omtrent halvdelen arbejdede i 24/7.

”Vi havde to mål: Dels skulle vi gøre Nordea attraktiv overfor de studerende, så de ønskede at blive i banken, efter de have afsluttet deres uddannelse. Dels synliggjorde vi den talentpulje, de studerende er, over for lederne. De studerende kender allerede Nordea indefra, så det er mere ’plug’n’play’, hvis de fortsætter i en fast stilling, end hvis lederen skal ansætte én udefra,” fortæller Sigrid.

’Motorvejssystem’ på tværs af Nordea

For at styrke fællesskabet arrangerede Nordea Student Network en række faglige events, hvor de synliggjorde jobmuligheder i Nordea, fik kurser i PowerPoint og inviterede ledelsesrepræsentanter til at fortælle om deres karriere i Nordea. Derudover var der sociale events med alt fra julefrokoster til fredagsbar.

”Det handlede om at skabe et sjovt og hyggeligt fællesskab, især for de studerende i hovedkontorerne, som typisk sad i et team som den eneste student. Med Nordea Student Network kunne man finde sammen med andre i samme båd og på den måde få en tryg base,” siger Sigrid.
Tiden i Nordea Student Network gavner også Sigrid Meyer i dag.

”Takket være netværket kender jeg i dag kolleger, som laver ting langt væk fra det, jeg selv arbejder med – kun fordi vi har været studenter på samme tid. Dengang gav mit netværk af andre studenter mig et slags ’motorvejssystem’ på tværs af teams – og sådan havde mange andre det også. Det har været en kæmpe hjælp og har givet mange perspektiver. Også i dag er det en hjælp, fordi mange netop er blevet i banken.”

Udnyt forskellene

Da interviewet finder sted, er Sigrid på sin 17. dag som nyudnævnt leder – som chef for Kundekommunikation. Selv om hun er ny i rollen, har hun allerede gjort sig nogle tanker om, hvordan man som leder kan bidrage til fællesskabet.

”Det er vigtigt, at jeg som leder deler min viden, og at vi deler på tværs. De ting, der giver perspektiv for mig, giver selvfølgelig lige så meget perspektiv for kollegerne i teamet. Og så handler det om at udnytte, at vi er forskellige. Som tidligere studerende ved jeg selv, hvor vigtigt det er, at man – også selvom man kun er her 20 timer - altid føler sig inkluderet og som en vigtig del af fællesskabet. Og så tror jeg, man altid skal være ydmyg – i høj grad også som ung leder. Der vil altid være nogen, der er mere kreative eller har flere kilometer i benene – og som kollega skal man kunne mærke, hvor afgørende den viden eller kunnen er.”

 

Otte år samme sted kan se kedeligt ud på CV’et

Der er ikke mange på Sigrid Meyers alder, der har været otte år i samme virksomhed.

”Og det kan hurtigt se ud som om, man har valgt det som den ’lette’ løsning, men det har absolut ikke været tilfældet. Jeg har været her i otte år, fordi jeg flere gange har valgt Nordea til. Det samme gjaldt, da jeg gik fra student til fastansat - det var et meget bevidst valg. I processen gik det op for mig, at jeg kun overvejede mine muligheder uden for Nordea, fordi jeg troede, det ville se kedeligt ud på CV’et at være det samme sted for længe. Men virkeligheden var, at jeg allerhelst ville blive i Nordea, og at jeg fik de bedste muligheder her. Og sådan har jeg det også i dag. Og så selvfølgelig fordi, jeg stadig virkelig føler, at jeg hører til.”

Seneste nyt

25. jun. 2025

Sommerhilsen: En pause med perspektiv

Kig op. Kig langt. Tag tusind-kilometer-blikket på. Formand Kasper Skovgaard Pedersen minder om, hvor vigtigt det er at tage en pause

23. jun. 2025

Ny virksomheds-
overenskomst er vedtaget

86,87 % har stemt ja til den nye virksomhedsoverenskomst, som Finansforbundet i Nordea har forhandlet på plads med Nordea

19. jun. 2025

Inspiration, debatter og perspektiver på Folkemødet

SE VIDEOEN: Der var høj sol, tusindvis af debatter og endnu flere deltagere, da Allinge på Bornholm i sidste uge lagde græs, pladser og klipper til Folkemødet

16. jun. 2025

Det vigtige er, at der bliver kæmpet for gode rammer

Finansiel rådgiver David Bengtsen havde ikke forestillet sig, at han skulle arbejde i finanssektoren, men studietid i Nordea fik ham til at skifte mening

12. jun. 2025

SE VIDEOEN: Mandatet er indfriet – stem nu!

Hør Kasper Skovgaard Pedersen og Mette Balck Mejlby fortælle om indholdet af virksomhedsoverenskomsten, og hvorfor du skal stemme

10. jun. 2025

Mere i løn og plads til det hele liv

Formand Kasper Skovgaard Pedersen skriver, hvorfor du skal stemme om den nye virksomhedsoverenskomst i Nordea. Husk at stemme senest 23. juni kl. 12!

2. jun. 2025

Jeg kunne ikke drømme om ikke at være medlem

Som medlem af Finansforbundet i Nordea oplever bankrådgiver Mie Stenderup Højland, at hun får inspiration og hjælp, når det behøves

31. mar. 2025

Bankdirektør hjalp med at få valgt tillidsrepræsentanter

Sanne Fredenslund, bankdirektør med ansvar for Private Banking i Nordea, hjælper med at sætte fokus på vigtigheden at have tillidsvalgte - og det hjalp!

27. mar. 2025

Forskel på at sidde bag skærmen og være med live

Gik du glip af stemningen ved Finansforbundet i Nordeas generalforsamling i fredags, eller vil du genopleve highlights og viben fra aftenen?

24. mar. 2025

Mindre om milliarder og mere om mennesker

Kampgejst, banko uden tal og stor debatlyst. Knapt 400 medlemmer deltog i Finansforbundet i Nordeas generalforsamling fredag aften

20. mar. 2025

Generalforsamling – check din adgang

Praktisk information før generalforsamlingen 21. marts 2025

18. mar. 2025

Den dobbelte bæredygtighed

Tilbageblik nr. 3 frem mod generalforsamlingen - denne gang med særligt fokus på banken

17. mar. 2025

Involvering, indflydelse og transparens

Tilbageblik nr. 2 frem mod generalforsamlingen - denne gang med særligt fokus på de tillidsvalgte

13. mar. 2025

En rund figur – i en firkantet form

Op mod generalforsamlingen i Finansforbundet i Nordea den 21. marts vil du kunne læse lidt om, hvad bestyrelsen har været optaget af i det forgangne år.

alt=
11. mar. 2025

Mød kandidaten: Suppleant

Læs præsentationen af Erik Børsting, der stiller op som suppleant

Den nyvalgte bestyrelse inkl. suppleant: Øverst fra venstre: Suppleant Marianne Bjørn Winther, Katja Larsen, Louise Have Lund, formand Kasper Skovgaard Pedersen og Ole Lund Jensen. Nederst fra venstre: Louise Naur, næstformand Mette Balck Mejlby, Jeppe Lermark Pieszak, Natascha Bødker Feodor Nielsen og Mona Svan
10. mar. 2025

Mød kandidaterne: Bestyrelsen

Læs præsentationerne af de fire, der stiller op til bestyrelsen: Jeppe Lermark Pieszak, Mette Balck Mejlby, Mona Svan og Natascha Bødker Feodor Nielsen

7. mar. 2025

Mød kandidaten: Formand

Kasper Skovgaard Pedersen genopstiller som formand ved generalforsamlingen 21. marts 2025

25. feb. 2025

Hvad er DU optaget af?

Når Finansforbundet i Nordea blænder op for årets generalforsamling fredag 21. marts, er temaet ’dig, mig og fremtiden’.

24. feb. 2025

Ny standard­overenskomst – hvad sker der nu?

Der er nu landet en 3-årig overenskomst for hele den finansielle sektor

Den nyvalgte bestyrelse inkl. suppleant: Øverst fra venstre: Suppleant Marianne Bjørn Winther, Katja Larsen, Louise Have Lund, formand Kasper Skovgaard Pedersen og Ole Lund Jensen. Nederst fra venstre: Louise Naur, næstformand Mette Balck Mejlby, Jeppe Lermark Pieszak, Natascha Bødker Feodor Nielsen og Mona Svan
10. feb. 2025

Se navnene på de otte, som stiller op på generalforsamlingen

Der er fredsvalg på alle poster, når medlemmerne inviteres til Finansforbundet i Nordeas generalforsamling 21. marts