Menu luk
OBS! Du er på backoffice.finansforbundet.dk, kopier ikke links herfra med henblik på distribuering i nyhedsbreve eller andre steder.

Sammenhold, der mærkes

Kirsten Brodersen blev inspireret til at arbejde med psykisk arbejdsmiljø på sit første seminar for tillidsvalgte. Magnus Albin Olsen var med for tredje gang og synes hver gang, udbyttet er markant.

10. okt. 2024
4 min

”Jeg havde en ide om, at jeg ville lære en masse mennesker at kende og komme tættere på, hvad Finansforbundet i Nykredit er for en størrelse. ”

Begge dele blev opfyldt, da Kirsten Brodersen, der til daglig arbejder i afdelingen Jura & Skat, i september deltog i to dages seminar for tillidsvalgte i Nykredit.

”Der blev taget utrolig godt og åbent imod mig, som nyvalgt tillidsrepræsentant. Det viste sig, at man er på krammere med sine tillidsvalgte kolleger, og jeg fik masser af krammere af mennesker, jeg ikke kendte. Jeg var selvfølgelig lidt spændt på det hele, for jeg kendte kun fem af de omkring 60 tillidsvalgte, der var med.”

Psykologisk tryghed

Et af de programpunkter, der gjorde særligt indtryk, var et eksternt oplæg om psykologisk tryghed:

”Det var inspirerende og gav sprog til nogle situationer, som var genkendelige og tog fat i, hvordan man kan tale om tingene i det daglige. Det var selvfølgelig meget overordnet, men jeg kunne godt tænke mig at oversætte det til vores hverdag og arbejde med det i min afdeling,” siger Kirsten Brodersen, der forestiller sig at lægge ud med en snak med min chef om, hvordan det kunne gribes an.

Hun blev valgt i juni og er nu i gang med grunduddannelsen, men hun har ikke mindre end 17 års erfaring i Nykredit:

”I de seneste år har jeg overvejet, om det kunne være noget for mig at blive tillidsrepræsentant. Vi havde ikke nogen i min afdeling, og det savner man ind imellem. Jeg har lyst og energi til at påvirke vores arbejdsliv, være noget for andre og vil også gerne udvikle mig.”

Lyst til at kradse lidt

Hendes beslutning blev godt modtaget af både ledelse og kolleger, og hun glæder sig til at komme dybere ind i det faglige arbejde.

I år var hun lidt tilbageholdende, da der var dialog med ledelsen i form af koncernchef Michael Rasmussen og HR-underdirektør Theis Højholdt Nielsen.

”Bare det, at de vægter samarbejdet med de tillidsvalgte så meget, at de prioriterer at deltage, er et godt signal. Jeg synes godt, man kunne kradse lidt mere i overfladen og stille andre spørgsmål, samtidig med at man opfører sig pænt og ordentligt,” siger Kirsten Brodersen.

Hun var også glad for det afsluttende punkt, hvor alle sang med en gospelsangerinde og klappede i kor:

”Det var en sjov afslutning på et par gode dage. Jeg var godt nok også træt, da jeg tog hjem, der var mange indtryk. Jeg oplevede en stor samhørighed og fællesskabsfølelse og mødte nye kolleger, jeg kan række ud til.”

Superfedt møde

For Magnus Albin Olsen, der er tillidsrepræsentant for omkring 80 kolleger, var der mange kendte ansigter på seminaret. Storkunderådgiveren fra Midtjylland Erhverv var med for tredje gang og havde glædet sig:

”Det er altid givende at møde kolleger på tværs. Man kender sin egen virkelighed, men den ser ikke ens ud alle steder i Nykredit. Og så er det superfedt at møde direktionen. Mit indtryk er, at de giver ret meget fra sig, at der er en gensidig respekt og et fortroligt rum, hvor de strækker sig langt i forhold til, hvad de kan fortælle.”

Han synes, det er interessant at høre, hvor forretningen bevæger sig hen, og hvad baggrunden er for beslutninger, der påvirker medarbejderne.

”Det klæder os på til at gå hjem og forklare ting for kollegerne. Omvendt træffer direktionen beslutninger, som vi på gulvet måske oplever på en anden måde, end de er klar over – fx som nulfejlskultur. Så vi giver også dem noget med, som de kan bære videre.”

Hjælp på tværs

Også Magnus Albin Olsen var optaget af indlægget om psykologisk tryghed, hvordan man kan tale om det på en god og positiv måde og inddrage det som et naturligt emne i hverdagen.

Derudover var han særligt interesseret i at høre, hvad formandskabet i Finansforbundet i Nykredit har gjort sig af tanker om overenskomstforhandlingerne.

”Det er også noget, mine medlemmer går meget op i. Vi havde flere debatter, hvor overenskomsten blev drøftet, med formandskabet og også med næstformand i Finansforbundet, Jakob Thorgaard. Det var meget relevant og gjorde mig klogere på de store linjer ved denne overenskomst,” siger han.

Han oplever selv, at kollegerne primært er fokuseret på mere i løn. Fleksibilitet i arbejdslivet fylder også for mange, mens han selv synes, at der bør være mere opmærksomhed på pensionsdelen.

”Det var rigtig godt at være med og høre forskellige perspektiver – der er overordnet supermeget værdi i at hjælpe hinanden på tværs af Nykredit.”

Tillidsrepræsentanterne, Kirsten Brodersen og Magnus Albin Olsen.