Ny tillidsrepræsentant med fokus på trivsel
Ingen er perfekte, så der altid en mulighed for at blive endnu bedre til trivsel. Sådan tænker Christian Fischer, der i samarbejde med ledelsen i Skjern Bank har indledt sin nye rolle som tillidsrepræsentant med en trivselsdebat.

Godt et år efter, at Christian Fischer tiltrådte som formuerådgiver i Skjern Bank, blev han opfordret til at stille op som tillidsrepræsentant.
”Vi åbner nye afdelinger på Sjælland, og manglede en tillidsrepræsentant herovre. Jeg var glad for at blive spurgt, selv om jeg ikke havde været så længe i banken,” siger den nyuddannede tillidsrepræsentant.
Som formuerådgiver kører han løbende rundt til de fire afdelinger på Sjælland, og han var derfor hurtigt blevet et kendt ansigt blandt kollegerne.
”Det er selvfølgelig en fordel, at jeg i forvejen kører rundt, så jeg har let adgang til at tale med alle kollegerne. Og ud over at arbejde for at bevare en god arbejdsplads, havde jeg lyst til at udvikle mig gennem uddannelsen og hvervet.”
It og retur
Formuerådgiveren blev oprindeligt uddannet og arbejdede i Jyske Bank i en årrække, men frem til sin ansættelse i Skjern Bank, prøvede han kræfter med at udvikle it i finanssektoren.
”Det var spændene, men også meget omskifteligt. Jeg var ansat tre forskellige steder på få år. Lidt efter lidt blev det, jeg i en periode så som en ulempe ved stabile jobforhold, pludselig tillokkende igen.”
Derfor var han glad for at komme tilbage til den velkendte ramme som rådgiver for små tre år siden, og han har oparbejdet lyst til at prøve nye sider af sig selv af igen.
”Uddannelsen har været meget udviklende, jeg har lært mig selv lidt bedre at kende. Den teori, vi har lært, virker meget brugbar i det virkelig liv. Blandt andet har jeg lært at være mere nysgerrig og lyttende overfor andre mennesker.”
Åben snak om trivsel
Indtil videre har Christian Fischer i samarbejde med ledelsen prøvet sin nye rolle af som facilitator for trivselssamtaler i afdelingerne på Sjælland:
”Ingen er perfekte, alle kan lære noget om trivsel. Så vi har valgt at gøre det forebyggende, i stedet for på bagkant, når noget aktuelt sætter det på dagsordenen. Det synes jeg har fungeret godt - vi har haft en meget fri og åben snak. Ting, der kunne blive til frustrationer, tages i opløbet,” fortæller tillidsrepræsentanten, der arbejder i afdelingen i Carlsberg Byen i København.
Privat bor han i Glostrup, med kone og to børn på12 og 16 år.
”Børnene er blevet mere selvkørende, så der frigives et overskud. Samtidig kræver det også en indsats at tage uddannelsen til tillidsrepræsentant samtidig med, at vi konstant får nye kunder i banken. Men jeg ser det som en investering - en spændende vej til selvudvikling og kendskab til redskaber på universelle områder som konflikthåndtering.”