Menu luk
OBS! Du er på backoffice.finansforbundet.dk, kopier ikke links herfra med henblik på distribuering i nyhedsbreve eller andre steder.

Money 20/20 har boostet det danske fintech-miljø

Når verdens største fintechkonference Money 20/20 til næste år rykker fra København til Amsterdam, efterlader den et spirende dansk fintech-miljø, som iværksættere og investorer har fået øjnene op for både herhjemme og i udlandet. Det vurderer Marianna Lubanski fra Copenhagen Capacity.

3. jul. 2017
4 min

​Da København for godt to år siden vandt opgaven som vært for den første europæiske udgave af verdens største fintechkonference Money 20/20 var det en stor overraskelse. Både for de, som vidste, hvad fintech var, og de som lige skulle sætte sig ind i emnet.  Efter to år i København rykker konferencen videre til Amsterdam, og konferencen efterlader sig et gedigent fintech-fodaftryk, fortæller Marianna Lubanski, direktør i Copenhagen Capacity, som arbejder på at trække udenlandske investorer og virksomheder til Greater Copenhagen-regionen.

"For to år siden var København og Danmark en ret ukendt fintech-destination. Jeg tror virkelig, vi har slået Københavns navn fast for rigtig mange af de mennesker, som er kommet til Money 20/20 de sidste to år. Vi har fået samlet den danske industri, som er blevet mere synlig. Det har givet et boost til den lokale scene bare kig på Copenhagen Fintech. For halvandet år siden var der ikke en Copenhagen Fintech medlemsorganisation af den størrelse eller et lab", siger Marianna Lubanski.

Copenhagen Fintech Lab har i dag omkring 100 iværksættere. Og der er også kommet flere udenlandske iværksættere til Danmark. Ifølge Marianna Lubanski etablerede to udenlandske fintech-virksomheder sig her sidste år på baggrund af et investorseminar, og pt. er Copenhagen Capacity i kontakt med ni virksomheder, som er interesserede i at etablere sig i Danmark. Og Marianna Lubanski håber, at fintech-miljøet kan holde gryden i kog, også selv om Money 20/20 forlader København.

"Det er vores opgave at holde momentum og blive ved med at bearbejde markeder, hvor vi kan se nogle spændende virksomheder, som matcher ind i det danske miljø. Vi har et rigtig tæt samarbejde med London Partners om at hjælpe engelske virksomheder med at komme til Danmark og omvendt. Det kan ikke hjælpe at holde de danske virksomheder i Danmark, hvis markedet for dem er i London, hvor den finansielle sektor og industri er meget større end herhjemme. Til gengæld er vi i Danmark mere digitale, og det er der en rigtig stor interesse for blandt andet hele NemID platformen, som skal fornyes."

Fra Hobro til HSBC

De store og mellemstore danske banker har også fået øjnene op for fintech-messen. I år havde Spar Nord valgt at sende hele 19 medarbejdere afsted til konferencen for at få inspiration til digital innovation, herunder også en gruppe lokale områdedirektører. En af dem var Frank Kristensen, direktør for Spar Nord i Mariagerfjord og medlem af bankens Advisory Board, som blandt andet vurderer nye indsatser i banken. Og han tog flere indtryk med sig hjem.

"Fra mit kontor i en lokalforankret bank i Hobro har jeg ikke så langt udsyn. På Money 20/20 har vi fået åbnet øjnene ved at kigge helt ud i verden og møde de store verdensomspændende banker som fx HSBC og Barclays. Og det jeg oplever er, at de på banksiden snakker om det samme som os. Hvordan er det, vi sikrer relationen til kunden, når vi digitaliserer det hele? Og hvordan personificerer vi vores forretning, så kunden ikke oplever bare at blive et nummer i et stort regneark?", fortæller Frank Kristensen, direktør i Spar Nord i Mariagerfjord og fortsætter:

"Hvis du som kundemand sidder ude i linjen i Hobro og kigger ud på hvor kunderne går, kan det måske være svært at forstå, hvorfor digitalisering eller fintech er noget, vi i Spar Nord skal blande os i, fordi vi alligevel er så små. Men det giver god mening, når du så kommer herover og ser og hører mange af oplægsholderne sige, at det ikke handler om størrelsen, men om at turde hoppe ud i det og være med i udviklingen. Så jeg tager hjem med en bedre forståelse for, hvad vores forretningsudvikling siger og fornemmelse af at vores nye strategi er rigtig, at vi skal være på beatet på digitaliseringen og samtidig drive banken på personlige relationer".

Frank Kristensen forventer ikke, at Spar Nord vil være lige så stærkt repræsenteret på konferencen næste år i Amsterdam. Han afviser ikke, at banken kunne være tilstede på en stand, når Amsterdam den 4-6.juni åbner dørene til den tredje Money 20/20, men banken har dog ingen aktuelle planer om det pt. Marianna Lubanski håber, at de danske partnere går sammen om at have en fælles stand, der kan promovere Danmark måske endnu mere end det at lægge lokaler til eventet i sig selv.

Seneste nyt