Menu luk
OBS! Du er på backoffice.finansforbundet.dk, kopier ikke links herfra med henblik på distribuering i nyhedsbreve eller andre steder.

Ved du, hvilken person du vil være i den digitale fremtid?

Bølgen med den virtuelle verden skyller langsomt men sikkert i land mange steder. Ekspert forudser, at især Metaverse vil forandre måden, vi er kunder og ansatte på. Og det stiller nye krav til finanssektoren.

19. dec. 2022
6 min
Dansk / English

Mens mange danskere og folk i resten af verden var spærret inde i deres egne hjem under Corona, var Nina Bech Stage på sightseeing i Japan, hvor hun gik rundt og oplevede et nyt land, kultur og indbyggere.

Hun vandrede også på Mount Everest, hvor hun med egne ord fik nogle ”meget fine oplevelser”.

Men det var kun Nina Bech Stages øjne, der var i Japan og på bjergbestigning. Hendes krop var fysisk hjemme i Aarhus, hvor hun bor og har sin daglige gang hos Innovation Lab.

Det er en organisme, som hjælper sine kunder med at se ind i fremtiden og håndtere det, der på moderne dansk hedder ”transformation”.

I denne sammenhæng dækker det over at udvikle kunden i en mere bæredygtig forretning med en innovativ kultur og digitale muligheder.

Årsagen til, at det kun var Nina Bech Stages øjne, der rejste rundt, skyldtes ikke flotte BBC-udsendelser i TV: Det skyldtes hendes virtual reality-briller. Og når hun tog dem på, kunne hun rejse hvorhen, hun ville.

"Jeg har Ikke så mange bekendte, som bruger de briller, så jeg rejste alene. I dage bruger jeg dem måske en gang om måneden, men under Corona brugte jeg dem meget. Jeg rejser normalt meget og havde brug for oplevelser, og det kunne jeg den vej igennem," fortæller hun.

Store virtuelle muligheder

Der er en sammenhæng mellem Nina Bech Stages VR-briller og hendes arbejde, som kort fortalt handler om at styrke menneskers digitale forståelse i en stigende digital verden, hvor udviklingen spurter af sted, men hvor det kan være svært at se, hvordan man skal følge med.

Og om det overhovedet giver mening at følge med.

Noget af det, hun har brugt meget tid på det seneste år, er det såkaldte Metaverse.

Metaverse er groft forenklet en blanding af computerspillet Sims, hvor du styrer dig selv, din egen familie, bygger familiens hus, job og fritidsinteresser. Du tilsætter det fejlslagende Second Life, der havde en kort og omtumlet tilværelse for 10-15 år siden, og smider Teams, som de fleste danskere helt fra de mindste skoleklasser til direktionsgangene har lært at kende de seneste år, oveni.

Fakta om Metaverse

  • Metaverse er ikke et fysisk sted eller enhedsplatform. Det er en abstrakt virtuel verden, hvor folk kan møde i en 3D-verden i realtid og interagere med hinanden. For at kunne agere i den verden, skal man have Virtual Reality-briller (VR-briller), der gør det muligt at se, tale og bevæge sig rundt i den virtuelle verden.
  • Virksomheder kan via forskellige platforme selv kan skabe en verden - eksempelvis et mødelokale - og give folk adgang til. Selskaber som Decentraland har også en platform, der muliggør dette. 
  • Folk skal skabe samtidigt skabe sig en karakter, de vil være i den virtuelle verden. Det hedder en avatar, som de designer. Her er der også forskellige firmaer, hvorigennem man kan skabe sin avatar til brug i den virtuelle verden.  
  • Der er ikke nogen, der "ejer" Metaverse, og der er ikke én fælles indgang til det. Man kommer ind via eksisterende platforme som Second Life, gaming-platforme som Roblox, World of Warcraft eller sociale medier, der via eksempelvis VR-briller giver mulighed for at mødes.
  • Selskabet Meta, som indtil slutningen af 2021 hed Facebook, har planer om at skabe en verden, hvor brugerne kan færdes som avatarer. 

Metaverse er en virtuel virkelighed, og hvor eksempelvis virksomheder kan skabe en tro kopi af hele deres direktionsgang og mødelokaler, så deres ansatte fra hele kloden lave deres egen person – en avatar – så de kan mødes i vante rammer og se hinanden gennem VR-briller til møderne.

"Metaverse er en oplagt del af den digitale transformation, mange virksomheder er på vej igennem lige nu. Det blev lanceret for et år siden og er takket være corona, hvor folk blev vænnet til og trænet i at være på via deres computerskærme. Det er langt fra så udbredt som Teams, for det kræver VR-briller og en ny måde at se tingene på, men det er på vej i mange store, internationale virksomheder. De har opdaget, at de kan spare tid og rejser – og dermed blive mere bæredygtige – samtidigt med, at deres medarbejdere mødes på en bedre måde end bag en skærm," forklarer Nina Bech Stage.

Der er dog endnu langt fra normalen:

"170 millioner mennesker har et VR-headset, men kun 28 procent af dem bruger det dagligt. Så det har slet ikke samme status som mobil og pc endnu," tilføjer hun.

To verdener, to liv

Men selv om Metaverse stadigt er i udviklingsfasen, er det mere end smarte mødeformer, og avataren er mere end sjove pixels på en skærm.

Det er også forretninger, eksempelvis modehuse, der laver deres egne virtuelle forretninger, hvor du iført dine VR-briller via din avatar kommer som kunde og køber virtuelle produkter til din avatar og dit virtuelle liv.

Kunderne har så at sige to liv, de skal leve: Et i den virkelige verden og et i den virtuelle.

"Det er millionbeløb, de gerne vil investere, og det kræver rådgivning."
- Nina Bech Stage, Innovation Lab

Avataren kan have lige det udseende, du ønsker. Den kan iklædes moderigtigt tøj, bære dyre smykker, have en kælder fuld af dyr vin eller kunst – kendt som en Non-Fungible Token, NFT – hængende på væggen i sin virtuelle bolig.

En NFT er unik og kan ikke kopieres. Både værket og købet af det er registreret i blockchain til at garantere værkets autenticitet og ejerskab. Selv om det er et virtuelt værk, kan værdien stige eller falde, og ejeren kan sælge det videre.

Fælles for det er, at ingen nogensinde kommer til fysisk at kunne mærke og føle tingene, fordi det er købt for (rigtige) penge i den virtuelle verden for at gøre dig – din avatar – til en rigtig person med et rigtigt liv, interesser og statussymboler.

"Metaverse er ikke bare for gamere. Det er et voksende marked, hvor mange kan få oplevelser og services, de ikke kan få i den virkelige verden. Eksempelvis når de går i forretninger, hvor man præsenteres for noget, der er personligt og relevant. Det rykker nu, og vi kan se, at den digitale udvikling på grund af Corona har taget enorm fart."

"Havde du for 10 år siden købt så meget online eller brugt så mange digitale muligheder, som du gør i dag? Det er den udvikling, vi tager skridtet imod."
- Nina Bech Stage, Innovation Lab

"Undersøgelser viser, at det, du har i det digitale univers, vil have lige så stor værdi for dig. Det ser vi især hos unge, som allerede har et virtuelt liv og ikke på samme måde værdsætter de fysiske ting. Vi ser også udviklingen hos os selv: Havde du for 10 år siden købt så meget online eller brugt så mange digitale muligheder, som du gør i dag? Det er den udvikling, vi tager skridtet imod," siger Nina Bech Stage.

Ny efterspørgsel stiller nye krav

Og denne udvikling stiller krav til den finansielle sektor, forklarer hun, fordi man ud over selv at være ansat, som skal agere på nye, digitale måder, også skal rådgive kunder, som ønsker at bruge penge ”på dem selv” i den virtuelle verden.  For virksomhederne bliver det muligt at invitere kunder ind til events på en helt anden måde end i dag.

Forreningsmæssigt stiller det krav til viden om den måde, du kan investere i digitale items på. Den finansielle verden skal være klædt på til at rådgive om NFT’er og sikre, at man træffer gode beslutninger. Det kræver tilvænning på samme måde som for alle andre områder i den fysiske verden for at kunne se, hvad der er sikkert, og hvad der har en fremtid.  

"Vi kan allerede se, at der kommer folk med mange penge, som gerne vil lave de investeringer, og det rykker de kommende år. Det er millionbeløb, de gerne vil investere, og det kræver rådgivning," forklarer Nina Bech Stage.

Seneste nyt