Menu luk
OBS! Du er på backoffice.finansforbundet.dk, kopier ikke links herfra med henblik på distribuering i nyhedsbreve eller andre steder.

Er alle de andre dumme? Prøv Morten Münsters 3 trin

Er kolleger eller kunderne dumme, når de ikke gør, hvad du beder om? Morten Münster har 3 trin til, hvad du kan gøre for at få dem til at makke ret.

21. okt. 2024
7 min

Det kan være superfrustrerende, når kolleger ikke svarer på mails, eller ikke har styr på de interne processer, selvom de har fået en fyldestgørende procesbeskrivelse på 50 sider. 

Mange af os kan i løbet af en dag blive irriterede, når andre ikke gør, hvad vi beder dem om.

Morten Münster, der er ekspert i adfærdsdesign og forfatter til flere bestsellere om adfærd, har 3 trin, du kan prøve.

For du er sandsynligvis ikke alene om den følelse. 

”Alle synes, at andre er dumme, fordi de ikke prioriterer deres eget fagfelt,” forklarer Morten Münster.

De mennesker, der raser over kolleger eller kunders manglende respons, har måske 600 ulæste beskeder på Aula og sover kun 5 timer i døgnet.

”Spørger du lærerne, vil de jo sige, at forældrene er dumme, når de ikke svarer på beskeder i Aula - det handler jo om deres børns trivsel. Sundhedsguruen vil sige, ”hvor er folk dumme, når de ikke sover 8 timer, så dør de jo tidligere”.”

(Artiklen fortsætter efter boksen)
Morten Münster er ekspert i adfærdsdesign og forfatter til tre bestsellere om adfærd.

Prøv at gøre noget andet

Eksperten, der blandt andet har skrevet bestselleren ”Jytte fra marketing er desværre gået for i dag”, forklarer, at man i stedet kan prøve at gribe situationen anderledes an og peger på adfærdsdesign som en metode til at skabe forandring og ændre vaner.

”Der er masser af gode metoder, men vi har stadig en tendens til at sige de samme ting til folk 100 gange, så de har forstået, hvorfor de skal gøre det og de ved, hvordan de skal gøre. Men hvis de stadigvæk ikke gør det, så kunne det være, vi skulle prøve at gøre noget andet,” siger Morten Münster.

”Det er her adfærdsdesign adskiller sig lidt fra andre fag, fordi her taler man ikke til folk, som om de er dumme, hvis de ikke gør, hvad vi beder dem om,” siger han.

For der kan være gode grunde til, at kollegerne ikke har fået svaret på mailen, eller kunden ikke har udfyldt skemaet, selvom vi har bedt om det flere gange.

”Det er sjældent, fordi vi ikke forstår, at det er vigtigt, men rigtig ofte fordi vi skal 10.000 andre ting. Vi skal hente vores børn, vi skal spise mere broccoli, og vi skal nå at skændes. Der er alle mulige ting, vi skal nå på en normal dag,” siger Morten Münster.

"Når vi nu ved, at det er en god idé spise broccoli for at leve sundere, eller bruge tandtråd for ikke at ende med gebis. Når vi har alle informationerne, hvorfor er det så, at vi ikke gør det?"
- Morten Münster, ekspert i adfærdsdesign

Få broccolien på tallerkenen 

Går man i stedet til opgaven med udgangspunkt i adfærdsdesign, bryder Morten Münster det ned i 3 trin.

Trin 1 handler om at starte med at definere den ønskede adfærd. Og det skal man ifølge Morten Münster gøre meget specifikt og konkret.

”Vi er nødt til at isolere en situation, der hedder, at jeg vil have x CPR-nummer til at returnere det her dokument inden for 24 timer med de her 7 felter udfyldt," siger han. 

Og det er ifølge Morten Münster ofte her, problemerne opstår.

”Det er faktisk der, folk næsten altid starter med at falde i. De kan ikke beskrive den præcise adfærd,” siger han og kommer med et andet tænkt eksempel.

”Det kan være, at jeg siger til mig selv, at jeg gerne vil leve sundere. Men det er alt for bredt. Vi skal helt specifikt ned på, at tirsdag klokken 18.15 vil jeg spise så og så mange broccoli.” 

Hvorfor sker det ikke?

Trin 2 er så ifølge Morten Münster at beskrive alle de gode grunde til, at det ikke kommer til at ske.

”Det er det man også ofte kalder friktion. Altså hvad er det, der holder en tilbage fra at gøre de her ting. Når vi nu ved, at det er en god idé spise broccoli for at leve sundere, eller bruge tandtråd for ikke at ende med gebis. Når vi har alle informationerne, hvorfor er det så, at vi ikke gør det?” spørger han retorisk.

Og friktionen kan være helt små ting. 

”Det kan være noget så basalt som, at jeg ikke har tid, eller jeg glemmer det,” siger Morten Münster og forklarer, at det også kan være meget mere konkret:

”Det kan være, at den boks, jeg skal klikke på, er alt for lille og ligger på side 2, frem for at være stor og være lige i midten, hvor jeg får øje på den,” siger adfærdseksperten.

(Artiklen fortsætter efter boksen)

Sig mindre – så gør folk mere

Og som det sidste trin på adfærdsdesign-stigen er trin 3 at prøve at finde en løsning, som fjerner eller minimerer friktionerne.

I bund og grund handler det om at gøre det lettere, forklarer Morten Münster.

”Det lyder måske som detalje, men i virkeligheden er det et kæmpe skift i din tilgang, når du laver forandringer, som hedder, du skal ikke længere overbevise dem om, at det er rigtigt. Det ved de sgu godt. Du skal gøre det let for dem at gøre det. Så kommer man til at tænke i nogle helt andre retninger, " siger han.

Adfærdseksperten har arbejdet meget med compliance i medicinalvirksomheder og eksemplificerer med udgangspunkt i det.

”Det handler i bund og grund om at forklare fagfolkene, at jo mindre de siger, jo mere vil de få folk til at følge processen,” siger han.

Han peger på, at mange fagfolk vil være tilbøjelige til at lave ekstra punkter på en formular, hvis de ser, at folk ikke følger de 11 beskrevne punkter.

”Så laver de et punkt 12 og et punkt 13. Men hvis man nu i stedet for de 11 punkter, vælger at fremhæve 7 punkter, så finder man sjovt nok ud af, at det er mennesker, der er på vej ud ad døren for at hente børn, der siger ”ej, jeg gør det lige nu” i stedet for at lave den klassiske med at skyde det til om aftenen, når børnene er lagt i seng – og så glemmer man det eller gider ikke,” siger han.

”At få mennesker til at skrive håndskrevne kuverter, det er jo fuldkomment 1983-agtigt. Men det er langt mere effektivt end et it-system."
- Morten Münster, ekspert i adfærdsdesign

Når den oldnordiske metode vinder

Han fremhæver et eksempel på adfærdsdesign, der virker i praksis, fra USA. 

Her havde man problemer med at få folk til at betale deres vandregning. I et normalt system vil man begynde at sende folk rykkere, og hvis de bliver ved med ikke at betale, vil man på et tidspunkt lukke for vandet.

”Problemet er bare, at mange af de her folk i forvejen er i Riebers, så når de ser en rudekuvert, lader de bare være med at åbne den,” siger Morten Münster.

I stedet forsøgte man sig med en model, hvor embedsmændene skrev med tusch på alle kuverterne. 

”Hvis det nu var til mig, ville de skrive ”Morten, det er rigtig vigtigt, at du læser det her”, og så videre til den næste på listen,” forklarer Morten Münster.

Og selvom det tager fire embedsmænd en dag at skrive på alle konvolutterne, så kan man ifølge Morten Münster se på grafen over, hvor mange, der efterfølgende betalte deres regning, at det var faktisk var en rigtig smart metode. 

”Fordi nu har vi fjernet den første friktion, som var at få folk til at åbne brevene. For når folk ser deres navn på forsiden, tænker de ”hvad fanden er det her”. Så kan det godt være, at der stadig er nogen, der ikke betaler, men nu har vi fået en større procentdel over første friktionspunkt,” forklarer Morten Münster.

Han anerkender, at det kan lyde som en oldnordisk metode i en superdigitaliseret og højeffektiv verden. 

”At få mennesker til at skrive håndskrevne kuverter, det er jo fuldkomment 1983-agtigt. Men det er langt mere effektivt end et it-system, der sender en masse rykkere og måske som udgangspunkt virker smart, bortset fra at mennesker er mennesker, så de betaler ikke, og så ender man med problemet,” siger han.

Og selvom det konkrete eksempel er fra USA, kan man sagtens overføre det til en dansk kontekst og til en hverdag i den finansielle sektor, mener Morten Münster. Generelt spænder hans eksempler nemlig bredt, og det er der en pointe i. Adfærdsdesign er nemlig ikke branchespecifikt og det er ikke en ”one size fits alle”-metode, forklarer han.

”Det handler om, at du skal forstå metoden og principperne for at gøre en friktion mindre. Og uanset om du arbejder i det offentlige eller det private, det er de samme typer friktion. Fordi om du ikke har tid til at følge den proces eller den proces, det er sgu lige meget, om du arbejder i Nordea eller i Sikkerhedsstyrelsen,” fastslår han.


Emner

Seneste nyt