Fyret efter 8 år i Nets: ”Jeg var faktisk enormt lettet”
Selvom det ikke er rart at blive opsagt, ser Lars Pierre Deleurand sin fyring som en gave. "Jeg får ikke noget ud af at være sur. Jeg får mere ud af det ved at se på det som en mulighed," siger han.
Med et sprog, der er blevet forfinet gennem 20 års salgserfaring, forklarer han fattet og roligt om, hvordan det er at blive fyret, og hvordan det pludselig er ikke længere at befinde sig i overhalingsbanen med KPI’er og salgsmål.
”Vi lever i en verden, hvor der er meget fokus på budgetter, bonusser og omkostninger. Jo mere, der skrues op for forventningerne, jo større bliver sandsynligheden for at blive ramt af en sparerunde. Det er jeg blevet,” siger han, inden han forklarer:
”Jeg fortæller min historie, fordi jeg gerne vil sige, at det er ok. Der er noget på den anden side, som måske er lige så godt eller bedre. Jeg bærer ikke nag. Det er, hvad det er. Jeg får ikke noget ud af at være sur. Jeg får mere ud af det ved at se på det som en mulighed.”
Der skulle ringes til alle
Lars Pierre Deleurand kom ind i Nets tilbage i 2016, hvor han skulle være med til at bygge en ny telemarketingsafdeling op i Nets, der havde besluttet at blive langt mere aggressive på salget af betalingsløsninger og terminaler til fysiske og digitale butikker.
Han kom med salgserfaring fra især telebranchen, hvor han bl.a. var hos TDC, Telenor, Huawei og Samsung.
Han blev ansat nr. 8 i Nets’ nye telemarketingsafdelingen, der hurtig var fyldt op med rødglødende telefoner og kundelister.
”Jeg kom ind og skulle være med til at rykke lidt op i den gamle lidt reaktive måde at gribe salg an på. Vi havde en kæmpe portefølje, fik en liste og så skulle der bare ringes rundt til alle,” husker han.
”Det var en fantastisk fed oplevelse. Det var vores lille virksomhed i virksomheden. Jeg nød virkelig at være en del af det, og se hvordan det udviklede sig gennem årene.”
Dankortambassadør og tillidsrepræsentant
I de følgende år blev Lars Pierre Deleurand en større og større del af et Nets, som han med årene kom til at betragte som sit andet hjem.
Det var aldrig rigtig salgstallene, der motiverede ham, men den menneskelige kontakt. Derfor var det også helt naturligt, at han fik nye kasketter på, og af nogle kollegaer begyndte at gå under navnet ’Mr. Nets’.
Igennem de 8 år hos Nets nåede han at være Dankortambassadør, tillidsrepræsentant, medlem af samarbejdsudvalget og bestyrelsen i Finansforbundet i Nets. Han har stået for oplæring, modtagelse af nyt personale, rundvisning og områdepræsentationer.
”Du ser jo ofte dine kollegaer mere end din familie, og derfor har det altid givet mening for mig at bruge tid på, at arbejdspladsen var et godt sted at være. Det har jeg simpelthen ikke kunne lade vær med at blande mig i,” siger han.
På jobfronten fik Lars Pierre Deleurand også mere ansvar hos Nets, hvor han siden blev senior account manager og senere business development manager.
Aldrig drukket så meget kaffe
Nu levner hans LinkedIn-profil dog ingen tvivl om, at hans tid i Nets er et overstået kapitel. Det har han nemlig fortalt om i flere opslag – der i små dagbogsuddrag beskriver både fyringen, men også månederne efter.
Det har han fået meget positiv respons på, siger han.
”Jeg drak meget kaffe i Nets, men jeg tror aldrig, jeg har drukket så meget, som jeg gør nu,” siger han og skæver til den cafe latte, som han denne dag valgte ved kaffemaskinen.
I sit første opslag på LinkedIn indleder han åbent og ærligt med at fortælle om fyringen. ”Ja, jeg blev prikket på skulderen og informeret om at vores samarbejde skulle ophøre,” skrev han 12. marts.
Den morgen, en tirsdag kl. 8.30, fik han overbragt beskeden på et Teams-kald med hans leder, en repræsentant for HR og en tillidsrepræsentant.
At det ikke foregik fysisk, var hans eget valg. Det var hans fridag, og han vidste godt, hvad det handlede om.
”Det kom ikke bag på mig. Jeg havde i tiden op til godt kunne mærke på min leder, at noget var anderledes. Så kunne jeg lige så godt blive hjemme.”
Fik en lille klump i halsen
Så da hans leder læste fyringen op for ham, blev han hverken chokeret, sur eller såret.
”Jeg var faktisk enormt lettet,” siger han.
”Jeg sagde så lidt som muligt og lyttede bare. Det hjalp også, at min TR, som jeg betragter som en rigtig god ven og kollega, var med. Så vidste jeg, at der var styr på tingene, og at han havde vendt og drejet det hele.”
Efter beskeden snakkede Lars Pierre Deleurand videre med sin TR, og så blev det lidt mere virkeligt.
”Jeg fik en lille klump i halsen. Det var nok først dér, det gik op for mig, at jeg skulle til at forlade Nets og en masse gode kollegaer og venner.”
Med god støtte fra bl.a. hans kone valgte han hurtigt at rette blikket mod det positive.
”Jeg har haft nogle rigtige gode år hos Nets. Jeg tror på, at jeg har været med til at udvikle Nets. Jeg har været med til en masse, jeg har gjort det godt og måske er det også på tide at finde noget andet,” siger han og henviser med et skævt smil til, at 8 år faktisk er lang tid inden for salg og telemarketing.
Glad for sin tid hos Nets
Godt en uge efter beskeden fik han muligheden for at sige ordentligt farvel. Han tog til Ballerup for at aflevere sine ting, men endte med at bliver der i 2-3 timer.
”Jeg blev enormt rørt. Jeg fik lov til at gå rundt i begge bygninger, og der blev givet god tid til at folk kunne komme og sige farvel. Jeg er virkelig glad for, at jeg fik mulighed for det. Jeg savner dem rigtig meget, men mange af dem har jeg også stadigvæk kontakt til,” siger han.
Det er nu over 3 måneder siden han blev fyret fra Nets, og det hele er kommet lidt på afstand.
Fremfor en bitterhed over at være én af dem, der røg i fyringsrunden, er det stadig positive tanker, der for tiden fylder for ham.
”Jeg har fået en masse muligheder, og jeg er blevet givet en masse tillid i Nets. Jeg har virkelig elsket det. Det kan jeg kun sige tak for,” siger han.
Til fodbold med sin datter
Selvom det ikke er rart at blive opsagt, skulle sige farvel til kollegaer og trygheden, er han lige nu glad for at kunne bruge tid på andet end arbejde, imens han tænker over, hvad det næste kapital af hans arbejdsliv skal være.
Det ser han faktisk som en gave.
”Jeg har virkelig lært noget om mig selv, og det har været helt fantastisk at kunne bruge mere tid med familie og venner.”
Han har fulgt sin yngste datter på 11 til fodbold, spist frokost med far og farfar, gået turer med en veninde, der kæmpede med stress, taget i fitnesscenteret om formiddagen eller i svømmehal med lillebror om aftenen.
Andre gange har han taget til København, smidt et par AirPods i ørerne og gået rundt og kigget på mennesker.
”Jeg ser det som en gave, der pludselig er kommet. Det værdsætter jeg virkelig meget, for det kan meget snart være slut igen,” siger han med henvisning til, at han på et tidspunkt jo forventer at være tilbage i arbejde.
"Det skal være rart at komme på arbejde"
Når han ikke bruger tid med familie, venner eller sig selv holder han sig opdateret på jobfronten og tager nogle faste og løse job- eller kaffesamtaler.
Det er ikke ren badeferie, bedyrer han.
Men han har lært, at han ikke vil have et job for enhver pris. Det skal først og fremmest være en virksomhed og en arbejdsplads med værdierne på det rigtige sted.
”Jeg vil ikke lægge pres på mig selv om at tage det første og bedste. Jeg vil gerne vente på det rigtige. Jeg vælger at omfavne den mulighed, jeg har fået for at tage et afbræk og tænke over, hvad der virkelig betyder noget for mig i forhold til arbejdslivet.”
”Det skal være rart at komme på arbejde.”