Menu luk
OBS! Du er på backoffice.finansforbundet.dk, kopier ikke links herfra med henblik på distribuering i nyhedsbreve eller andre steder.

Når arbejdspladsen flytter: Det skal du være opmærksom på

Har du ret til flere hjemmearbejdsdage, og kan chefen kræve, at du køber en bil? Få styr på, hvordan reglerne er, hvis din arbejdsplads flytter.

2. apr. 2024
3 min

Når arbejdspladsen flytter adresse, er der mere end bare en ny vej til arbejde at holde styr på. For hvad kan chefen kræve, og hvordan er dine rettigheder egentlig?

Det svarer Finansforbundets advokat Mette Hjøllund Schousboe på her.

For hvad nu, hvis man slet ikke har lyst til at flytte med, hvis arbejdspladsen rykker længere væk fra ens hjem?

”Den forøgede afstand, man får mellem hjemmet og arbejdspladsen, kan være det, man kalder en væsentlig ændring, der betyder, at man kan takke nej til at flytte med, og så anse sig selv som opsagt med arbejdsgivers varsel,” forklarer Mette Hjøllund Schousboe.

Tid er den afgørende faktor

Det er dog ikke mejslet i granit, hvor meget der skal til, men det handler om tid og ikke kilometer, slår Hjøllund Schousboe fast.

”Der skal i hvert fald mere end en ekstra times transporttid til, hvis det skal være en væsentlig ændring,” forklarer hun.

(Artiklen fortsætter efter boksen)
Det handler om tid og ikke kilometer, når arbejdspladsen flytter, slår Finansforbundets advokat Mette Hjøllund Schousboe fast.

Advokaten understreger dog, at der kan være private forhold, der betyder, at mindre i nogle tilfælde også kan gøre det. Der kan desuden være lokalaftaler i den enkelte virksomhed, hvor det er aftalt, hvornår en flytning af arbejdsstedet udgør en væsentlig ændring.

”Hvis nu man er enlig mor eller far, der med den ekstra transporttid bliver forhindret i at kunne hente børnene fra daginstitution,” siger hun.
Det er også som udgangspunkt en selv, der bestemmer, hvordan man kommer på arbejde. Så hvis man foretrækker at cykle eller sætte sig ind i et tog i stedet for i bilen, kan man gøre det.

”Chefen kan ikke kræve, at du køber en bil, man vælger selv transportmidlet,” forklarer Mette Hjøllund Schousboe.

"Man kan aftale sig til at kunne arbejde mere hjemme, eller hvordan man på anden måde kan afbøde de gener, der er ved den længere transporttid. Men man har ikke krav på det."
- Mette Hjøllund Schousboe, advokat i Finansforbundet

Ekstra hjemmearbejde?

Hvis man er typen, der er glad for at arbejde hjemme, så skal man dog ikke regne med, at man kan kræve ekstra dage hjemme ved køkkenbordet, bare fordi man får længere til arbejde.

”Man kan aftale sig til at kunne arbejde mere hjemme, eller hvordan man på anden måde kan afbøde de gener, der er ved den længere transporttid. Men man har ikke krav på det,” forklarer Mette Hjøllund Schousboe.

Omvendt kan arbejdsgiveren heller ikke pålægge dig at arbejde mere hjemme – også selvom I flytter til en arbejdsplads, hvor der ikke er disponeret med hæve-sænkeborde til alle.

”Man kan ikke blive pålagt, at hjemmet skal udgøre arbejdspladsen.

Og selvom det ikke er et egentligt pålæg, men bliver sagt på en måde, så man føler sig tvunget til at arbejde hjemme, er det ikke i orden,” fastslår Finansforbundets advokat.

Hvis der er tale om en væsentlig ændring, har man dog krav på lidt ekstra i den varslingsperiode, der svarer til opsigelsesvarslet.

”I den periode har man krav på at få kompensation for den forøgede transportudgift, og man har også krav på at transportere sig i arbejdstiden,” siger Mette Hjøllund Schousboe.

Hun opfordrer til, at man henvender sig til sin kreds eller Finansforbundet, hvis man er i tvivl om, hvordan man er stillet, og hvad man har krav på.