Menu luk
OBS! Du er på backoffice.finansforbundet.dk, kopier ikke links herfra med henblik på distribuering i nyhedsbreve eller andre steder.

Voxpop: Er du bekymret for AI-fremtiden?

Ved Nordic Fintech Week i København deltog op mod 2.000 mennesker. Vi har talt med tre af dem om, hvorfor de deltog, og hvordan de forholder sig til den AI-bølge, der skyller ind over sektoren.

2. okt. 2024
7 min

Årets Nordic Fintech Week tiltrak vanlig tro interesse fra folk verden over med næsten 2.000 deltagere i TAP 1 på Amager.

På hovedscenen, 'The AI Singularity: Reimagining Financial Ecosystems’, fik tilhørende serveret den nyeste erfaring fra sektoren og skarpe debatter om fordelene og risiciene ved AI.  

Steen Lund Olsen, Finansforbundets næstformand og bestyrelsesformand for Copenhagen Fintech, var bl.a. inviteret til en debat om fremtidens arbejdsstyrke i lyset af AI-udviklingen. Han pointerede behovet for kompetenceudvikling.

”Det er ikke første gang, at vi ser dramatiske ændringer i den finansielle sektor. Vi har været dygtige til at samarbejde med de finansielle virksomheder om nye kompetencer til de ansatte og flytte dem op i værdikæden,” sagde han og tilføjede:

”AI vil få en indvirkning på mere eller mindre alle i sektoren. Vi er nødt til at være åbne og samarbejde omkring ændringer, og ledelserne er også nødt til at tage et ansvar. Ellers risikerer vi, at dygtige medarbejdere forlader sektoren.”

Mens de mange deltagere gik til og fra over 200 indlæg over to dage, fangede Nyhedsbrevet Finans It & Tech tre personer til en kort snak om Nordic Fintech Week og den hæsblæsende AI-udvikling.

(Artiklen fortsætter efter boksen)
Steen Lund Olsen, næstformand i Finansforbundet, deltog i en debat om fremtidens arbejdsstyrke.

Inspiration, netværk og AI-optimist

Kristian Mikkelsen, head of digital banking i Sydbank, deltog sammen med flere andre fra Sydbank, hvilket de også har gjort tidligere. Igen i år handler det primært om at følge med i, hvad der sker på fintech-området.

”Vi er her først og fremmest for at blive inspireret og holde os orienteret om, hvad der sker i branchen. Derudover handler det selvfølgelig også om netværk – at tale med interessante virksomheder og de mange startups, der er til stede.”

"Vi har dialog med flere fintech-virksomheder og vil gerne støtte de danske startups. Hvis der er noget, vi kan bidrage med – for eksempel at tage løsninger ind og teste dem – gør vi det gerne. Det har vi historisk set også gjort."

Kristian Mikkelsen, head of digital banking i Sydbank.

Hvilke kompetencer ser du som nødvendige i takt med AI’s fremmarch? 

”I fremtiden skal vi finde modeller til, hvordan vi kan gå fra de traditionelle måder at servicere kunder på til at bruge de nye teknologier. Derfor bliver det endnu vigtigere at have medarbejdere, der kan kombinere viden om teknologi og forretning.”

”Måske skal vi endda vende det hele om – i stedet for at teknologien skal understøtte medarbejderne, skal medarbejderne måske støtte teknologien og lade den gøre det tunge arbejde."

Er du bekymret for AI-fremtiden? 

"Jeg er helt klart optimistisk. I en bank som Sydbank, som primært opererer på det danske marked, har vi mulighed for at være hurtigere på fødderne. Det bliver en spændende udvikling for både vores kunder og medarbejdere."

Hvilke AI-usecases ser du som mest spændende?

"AI kommer til at kunne fjerne mange af de kedelige opgaver, og det arbejder vi allerede på i Sydbank. Vi ser på værktøjer som Copilot og tale-til-tekst, der kan frigøre tid, så medarbejderne kan fokusere på mere værdiskabende opgaver.”

”Jeg synes også, at teknologien ud mod kunderne bliver spændende. For eksempel tror jeg, at chatbot-teknologier, som tidligere har irriteret folk, vil modnes og skabe gode oplevelser. Der er vi allerede godt på vej."

Mød bankerne ansigt til ansigt

Martin Ringgard, regional sales manager for Norden hos Subaio, der blev stiftet i 2016 og blandt andet har Spar Nord og Nordea i ejerkredsen.

For Martin Ringgard og Subaio er Nordic Fintech Week en årlig begivenhed, som selskabet vælger at prioritere højt.

"Det er en god mulighed for at se, hvad der rør sig hos bankerne og i sektoren generelt. Vi hos Subaio er altid nysgerrige på, hvilke nye teknologier og løsninger bankerne kigger på - og når selv konkurrenterne begynder at tage noter, ved vi, at vi har fat i noget godt."

"Derudover handler det om at møde vores kunder, bankerne, ansigt til ansigt og netværke med både dem og andre i industrien."

Martin Ringgard, regional sales manager for Norden hos Subaio.Subaio hjælper de største banker i Europa med at kommercialisere transaktionsdata gennem integrationer (SaaS) til bankernes net- og mobilbanker, bl.a. abonnementsovervågning og automatiseret kreditvurderings-processer.

Hvilke kompetencer ser du som nødvendige i takt med AI’s fremmarch?

"Det er et spændende krydsfelt. På den ene side er vi meget begejstrede for teknologi, automatisering og smarte og nemme integrationer, men på den anden side er vi også meget bevidste om at bevare et personligt touch.”

”VI er nødt til at kunne bevæge sig mellem teknologi og kundeoplevelser – altså både være i stand til at implementere AI-løsninger, men også sikre, at vi rent faktisk løser de problemer, som kunderne møder, eller som de ikke vidste, at de havde. Kompetencer inden for dataanalyse, etik og regulering bliver også helt centrale, når AI skal integreres ansvarligt i sektoren."

Er du bekymret for AI-fremtiden?

”Lige nu er AI ofte forbundet med chatbots og kundeservice, men det bliver virkelig interessant, når teknologien kan hjælpe brugerne med at svare på komplekse spørgsmål som: 'Hvad er mine betalinger de næste tre måneder, og har jeg råd til det?' Hos Subaio synes vi, det er en spændende udvikling."

"Vi ser AI som en stor mulighed, men samtidig ser vi også et marked, der måske ikke helt er klar endnu. Vi er et sted midt imellem – der er masser af potentiale, men også behov for tilpasning."

Hvilke AI-usecases ser du som mest spændende?

"Det mest spændende er brugergrænsefladen og den indsigt, vi kan levere, som ikke findes i dag. Uanset, om det er til rådgiveren eller direkte til kunden, er det spændende at kunne bidrage med noget proaktivt."

"I stedet for kun at reagere på, hvad kunderne ved, de har brug for, kan vi hjælpe dem med at opdage problemer, de måske ikke har set endnu – som overforbrug eller andre økonomiske udfordringer. Her tror vi på, at AI kan spille en stor rolle."

Her kommer AI til at gøre en stor forskel

Lars Seier Christensen, investor og tidligere bl.a. bankdirektør, medstifter af Saxo Bank og bestyrelsesformand for Concordium.

"Jeg har deltaget hvert år i en årrække og er normalt inviteret til at holde oplæg, hvilket jeg også gjorde i år. Det er en god mulighed for at dele sine tanker og høre fra andre spændende mennesker i sektoren."

"Det er blevet et vigtigt mødested for dem, der arbejder med innovation i den finansielle sektor. Jeg har ikke en fast agenda andet end at møde nye og gamle venner og se, om der er noget spændende."

Lars Seir Christensen, investor.

Hvilke kompetencer er nødvendige i takt med AI’s fremmarch?

"Før var det folk i fysiske job, der var truet af et blive erstattet af maskiner, nu er det dem, der laver intelligent arbejde. Der er nærmest ikke noget intellektuelt arbejde, som ikke kommer til at blive hjulpet af AI om fem år."

"AI udgør en trussel mod visse typer stillinger, også i den finansielle sektor. Den bedste måde at sikre sig på er at lære at bruge teknologien og de  nye værktøjer, så man forbliver en værdifuld ressource fremfor at være let at erstatte."

Er du bekymret for AI-fremtiden? 

"Jeg er generelt optimistisk. Selvom der har været op- og nedture, har teknologien gjort mange ting nemmere. Vi har fået adgang til en masse, som vi ikke havde i min barndom. Vi ser allerede betydelige produktivitetsforbedringer med AI, og jeg tror, alle vil bruge AI om få år til at gøre livet lettere og arbejde mere effektivt.”

”Men vi må selvfølgelig ikke glemme, at der også er risici. De kriminelle kan også finde ud af at bruge det. Man må opfordre folk til at være meget påpasselige og årvågne ikke mindste i interaktionen med finansielle institutioner.”

”På den lange bane er der selvfølgelig eksistentielle bekymringer om, hvad der sker, hvis AI bliver markant klogere end os og udvikle sin egen agenda. Men den tid, den sorg."

Hvilke AI-usecases ser du som mest spændende? 

"Jeg ser AI som en stor mulighed inden for datahåndtering og kundeservice. Det kan gøre det lettere at målrette tjenester og tracke kundebehov mere præcist, samt effektivisere opgaver, der i dag ofte bliver håndteret manuelt.”

”Jeg tror mindre på AI inden for finansrådgivning og trading. Når AI handler mod AI i markeder som valuta og futures, kan det blive meget uforudsigeligt. Til gengæld vil AI revolutionere kundeservice og hjælpe med at bruge tid og data mere effektivt."

IT-ANSATTE

Finansforbundet er også for dig, der arbejder med it i den finansielle sektor. Du får adgang til nogle af Danmarks bedste it-kurser, arrangementer, netværk og nyheder om finans-it, tech og digitalisering.

Tjek vores tilbud til dig som it-medlem

Seneste nyt