Menu luk
OBS! Du er på backoffice.finansforbundet.dk, kopier ikke links herfra med henblik på distribuering i nyhedsbreve eller andre steder.

Work loud: Gør dig synlig på arbejdspladsen

Frygter du at blive overset på din arbejdsplads? Du kan godt blære dig på en ikke belastende måde. Det sætter fokus på din personlige branding på arbejdspladsen. Ifølge en ekspert kan det være vejen til bedre opgaver, lønforhøjelse og forfremmelser

5. nov. 2024
7 min
Dansk / English

Er du hele arbejdspladsens go to-person, som lander de spændende opgaver, får lønforhøjelser og løbende anerkendelse for dit gode arbejde? Som sidder trygt og solidt i sædet, når organisationen ryster af omstruktureringer og fyringsrunder?

Så har du sikkert helt styr på din personlige branding og har måske endda lagt en plan for, hvordan du synliggør dig selv og dine resultater over for kolleger, chefer og verden uden for arbejdspladsen.

Hvis du derimod bare går og venter på at blive opdaget og rost for dit fantastiske arbejde, er det måske tid til at overveje en mere strategisk tilgang til at synliggøre dig selv. Du kan godt blive lidt mere højtråbende uden at være irriterende.

Personlig branding eller work loud, som fænomenet kaldes internationalt, refererer til en arbejdskultur eller strategi, hvor medarbejdere aktivt og synligt viser deres engagement og resultater på arbejdspladsen for blandt andet at komme i betragtning til forfremmelser, lønforhøjelser og attraktive opgaver.

(Artiklen fortsætter efter boksen)
"I fyringsrunder er der helst ikke nogen, der skal tro, at du er dårligere, end du reelt er.”
- Therese Waltersdorff, coach, forfatter, og underviser i personlig branding.

Men det spiller også en rolle i forhold til at reducere risikoen for at blive overset eller afskediget i forbindelse med nedskæringer.

Personlig branding handler om, hvad andre siger om os, når vi ikke er til stede, og det kan vi påvirke ved at arbejde strategisk med os selv, siger Therese Waltersdorff, der er coach, forfatter, og underviser i personlig branding.

”På en arbejdsplads har du brug for, at folk tænker positivt om dig, fordi de skal have tillid til, at du kan løse en opgave. Omvendt er der i fyringsrunder helst ikke nogen, der skal tro, at du er dårligere, end du reelt er.”

Ved din leder, hvad du laver?

Mange forbinder måske personlig branding med topledere, politikere eller iværksættere, og det kan for mange både føles udansk og unødvendigt at skulle gøre tydeligt opmærksom på sig selv over for chefer og kolleger.

Men alle temperamenter og personligheder kan have glæde af at synliggøre sig – det handler bare om at finde balancen, mener Therese Waltersdorff.

”Man kan for eksempel gøre det skriftligt. Når man har vigtig information eller en interessant undersøgelse, kan man dele det med flere kolleger på mail. Eller man kan like opslag på LinkedIn. Det betyder ikke, at man skal sælge sig selv foran hele firmaet for at råbe ud, hvor succesfuld man er.”

”Hvis cheferne ikke lige tænker sig om, så er det jo de højtråbende, der får chancen, når én skal forfremmes eller involveres i et spændende projekt."
- Therese Waltersdorff, coach, forfatter, og underviser i personlig branding.

Therese Waltersdorff foreslår, at man tager temperaturen på sig selv og sin personlige branding-status ved at spørge: ”Har min chef et tilstrækkeligt indtryk af, hvad jeg laver, så jeg ikke har nogen trussel hængende over hovedet ved næste omstrukturering?”

Byg markedsværdien op

Personlig branding kan komme i mange afskygninger, siger Therese Waltersdorff.

”I modsætning til nogle andre kulturer er det i Danmark sådan, at chefen med 99 procent sikkerhed kan forvente, at man har lavet sit arbejde. Derfor vil mange tænke, at de ikke behøver gøre opmærksomme på, at de er færdige. Men man kan f.eks. lave en status om, at projektet er afsluttet, hvilke udfordringer, der var, hvad man har lært – og hvad andre kan lære af det. Det er også en måde at promovere sig selv på,” siger hun.

Der er ikke mange argumenter for at lade være med at synliggøre sig selv bare en lille smule, blandt andet for at kunne matche de kolleger, der er dygtige til at iscenesætte sig selv – for de findes på næsten alle arbejdspladser, siger Therese Waltersdorff.

”Hvis cheferne ikke lige tænker sig om, så er det jo de højtråbende, der får chancen, når én skal forfremmes eller involveres i et spændende projekt. Og dem, der bare laver arbejdet, men er the world's best kept secret, er måske dem, der bliver fyret, fordi ingen har fået øje på, at de egentlig har gjort alt det rigtige.”

Work loud og quiet quitting

Personlig branding eller work loud, som fænomenet også kaldes, handler om at være proaktiv, kommunikere sine præstationer og være synlig for både ledere og kolleger.

Work loud refererer til en arbejdsstil, hvor medarbejdere aktivt synliggør deres arbejdsindsats, initiativer og resultater. De sørger for, at deres ledere og kolleger er opmærksomme på, hvad de laver, og hvilke fremskridt de gør i håb om at få anerkendelse, forfremmelser, lønforhøjelser eller nye muligheder.

Work loud skal ses som en modpol til begrebet quiet quitting, der refererer til medarbejdere, der kun opfylder de absolutte minimumskrav i deres job uden at lægge ekstra indsats. De undgår typisk at påtage sig yderligere ansvar eller vise stort engagement i virksomheden.

Quiet quitting betyder ikke nødvendigvis, at personen forlader sit job fysisk, men snarere at man følelsesmæssigt eller mentalt trækker sig fra det.

Men hvordan ville arbejdspladserne se ud, hvis alle ansatte konstant havde travlt med at positionere sig og fremhæve deres egen indsats?

”De ting, der er uselviske og team-orienterede, er desværre ikke det, der bliver værdsat mest, når vi taler om karrierefremmende aktiviteter. Topchefen forfremmer sjældent den medarbejder, der altid putter papir i kopimaskinen og tager kage med. Det kan virke lidt unfair, og på den måde kan man jo ende med at arbejde et sted, hvor ingen har lyst til at gøre det, der ikke skaber værdi,” mener Therese Waltersdorff.

En form for forsikring

Vi kommer ikke uden om sociale medier, når det handler om at øge sin synlighed. Især på LinkedIn er det oplagt at bygge sin profil og markedsværdi stille og roligt op, især hvis man på et tidspunkt får lyst til eller behov for at få et nyt arbejde.

”Nogle mennesker har bare et stærkt brand. Det er noget, de har skabt ved at positionere sig selv. Bryder man sig ikke om at fremhæve sig selv, kan man strategisk prøve at skabe sig en ”arbejdspersona”, hvor man er lidt mere udadvendt og spiller en rolle for at opnå de ting, man gerne vil. Det skal selvfølgelig kun være, fordi man tror, man får noget ud af at gøre det,” siger Therese Waltersdorff.

Én ting er sikkert: Skulle man miste sit job, står man stærkere, hvis man allerede har gjort sig tanker om sit personlige brand og i forvejen har forbindelser på LinkedIn.

”Man kan se det som en form for forsikring, og man ved jo heller aldrig, om man får et lækkert jobtilbud den vej. Hvis man bliver afskediget midt i livet, kan der imidlertid være lang vej til at bygge sit personlige brand op fra scratch,” siger hun.

Personlig branding

  • Synlig arbejdsindsats: Sørg for, at din indsats og resultater bliver bemærket ved at kommunikere regelmæssigt med ledere og teammedlemmer om det. Ikke kun ved at fremhæve din indsats direkte, men i rette kontekst, hvor du kan fortælle om læringsprocessen og ny viden.
  • Engagement i vigtige projekter: Påtag dig profilerede eller udfordrende opgaver, som hjælper virksomheden og skaber værdi. Nogle er gode til at lugte, om en opgave er strategisk vigtig i organisationen og herefter involvere sig i den. Men tag udgangspunkt i et oprigtigt ønske om at bidrage til opgaven.
  • Fysisk fremmøde: Mød ind på kontoret regelmæssigt og begræns hjemmearbejde – det gør dig mere synlig og ”top of mind” hos ledere og kolleger end dem, der arbejder meget hjemmefra.
  • Netværk: Work loud indebærer også aktivt at skabe relationer og opbygge et netværk både inden og uden for organisationen. Det kan styrke dine karrieremuligheder.
    Løft blikket fra dine egne projekter og vær nysgerrig efter at forstå din organisation og kolleger på tværs af afdelinger.
  • Sociale medier: Opbyg en profil på LinkedIn med mange forskellige kontakter. Du kan også engagere dig ved at like og kommentere andres opslag.
  • Spørg dig selv: Hvad vil du opnå på kort eller lang sigt? Hvad skal andre tro om dig, for at du kan opnå det? Hvad skal du sige/gøre, for at andre tror det om dig?

Seneste nyt