40% af dine kompetencer bliver snart irrelevante: Mestrer du de rigtige?
Mange af de kompetencer, vi bruger i dag, vil være overtaget af AI i 2030. Derfor bliver det helt afgørende at sikre et godt samspil mellem maskine og menneske. Sådan lyder det fra Copenhagen Fintechs direktør Thomas Krogh Jensen, der snart byder velkommen til årets Nordic Fintech Week.

Kompetencer vi tog for givet, bliver irrelevante
Men på mange måder er det et anderledes år. Thomas Krog Jensen har fået et par ekstra rynker i panden.
Han henviser til en række analyser, der sætter en tyk streg under de udfordringer, som vil præge arbejdslivet i resten af 20’erne.
Ifølge World Economic Forum (WEF) vil knap 40 procent af de kompetencer, vi bruger i dag, være forældede inden 2030. 11 procent risikerer at stå uden relevante kompetencer og dermed uden job.
Det er et voldsomt skifte, der skaber et presserende behov for opkvalificering, gentænkning af talentstrategier – og ledere, der forstår potentialet i AI.
“Når næsten 40% af vores kompetencer bliver irrelevante i løbet af få år, handler det ikke blot om træning – men om transformation,” siger han og fortsætter:
”Fremtidens talent er teknologisk vidende og nysgerrig, empatisk og konstant lærende. Og virksomheder, der formår at kombinere disse egenskaber, vil stå stærkest i den nye AI-økonomi.”
Her er fremtidens vindere
Rapporten fra WEF, baseret på svar fra over 1.000 virksomheder globalt, peger på, at teknologirelaterede kompetencer stiger hurtigst i efterspørgsel – og især tre områder skiller sig ud: AI og big data, netværk og cybersikkerhed, og teknologiforståelse.
Disse følges tæt af menneskelige egenskaber som analytisk tænkning, resiliens og agilitet, og kreativitet.
”Blandt de hurtigst voksende jobroller finder vi Fintech Engineer, AI- og ML-specialister, og softwareudvikler – alle roller med stigende betydning for den finansielle sektor, hvor AI og digitalisering allerede accelererer forretningsmodeller,” siger Thomas Krogh Jensen.
Men fremtidens arbejdsstyrke skal ikke blot kunne programmere.
”Kompetencer som lederskab og social indflydelse, selvindsigt og motivation, og livslang læring bliver lige så afgørende for at navigere i den nye virkelighed,” tilføjer Thomas Krogh Jensen.
”For fintech, bank og forsikring betyder det, at udviklere, compliance-specialister og produktejere fremover skal mestre samarbejde med AI-systemer – ikke bare bruge dem.”
Skal du med til Nordic Fintech Week?
Årets konference samler tusindvis af deltagere fra hele verden og sætter fokus på, hvordan vi bygger et mere inkluderende, bæredygtigt og menneskecentreret finansielt økosystem.
Udover et gennemgående fokus på GenAI og human-AI collaboration vil man til konferencen kunne blive klogere på emner inden for bl.a. decentral finans, regulering og bæredygtighed. Der er over 200 talere til årets konference.
For danske it-professionelle i finanssektoren er det en oplagt mulighed for at hente inspiration, netværke og få indsigt i, hvordan andre organisationer tackler AI-udfordringerne.
Praktisk info
Hvornår: 23.-25. september 2025
Hvor: TAP1, København
Rabat til medlemmer: Brug koden FF20 ved tilmelding og få 20 % rabat.
AI-kompetencer bliver et krav for topledelsen
Når Thomas Krogh Jensen ser ned over de temaer, som årets over 200 taler kommer ind på, er han ikke i tvivl om, at udviklingen er i fuld gang.
AI er ikke længere et eksperiment i hjørnet af organisationerne.
Han støtter sig op af en analyse fra Russel Reynolds (The State of Generative AI (GenAI) and its Implications for Business Leaders), der viser, at næsten halvdelen af lederne i 2025 rapporterede at være i gang med enten pilot eller fuld GenAI-implementering.
Resultaterne af GenAI-investeringerne begynder at være mærkbare i industrien, men usikkerheden er stadig enorm, siger Thomas Krogh Jensen.
Senest viste en anden analyse fra tech-universitet MIT, at blot 5 procent af generative AI-pilotprojekter i virksomhederne har skabt hurtig omsætningsvækst. Resten stagnerede – ofte uden synlig effekt på bundlinjen.
Thomas Krogh Jensen pointerer, at ledere og direktører står med en afgørende rolle de næste par år.
”AI alene skaber ikke værdi – det gør mennesker, der forstår at bruge den. Derfor skal C-suiten opgraderes. AI-kompetencer bliver et krav i fremtidens topledelse.”