Menu luk
OBS! Du er på backoffice.finansforbundet.dk, kopier ikke links herfra med henblik på distribuering i nyhedsbreve eller andre steder.

Ny samarbejdsform vækker begejstring hos JN Data: 186 ansatte har deltaget

Et nyt koncept hos JN Data har givet medarbejderne mulighed for at fordybe sig, nørde igennem og samarbejde på tværs. Det har vakt så stor begejstring hos de ansatte, der ind til videre har deltaget.

22. okt. 2025
5 min

I 2024 søsatte JN Data et helt nyt samarbejdskoncept, der skulle give medarbejderne mulighed for at tage en dag ud af kalenderen og bruge den på at samarbejde på tværs, udveksle erfaringer og bygge automatiseringer.

Det frivillige tilbud, der har fået navnet Magic Day, blev første gang afholdt i Silkeborg, men har siden fået så meget medvind, at det har været afholdt på JN Datas andre lokationer i Roskilde og Warszawa. 

186 af JN Datas godt 900 ansatte har nu været forbi Magic Day, senest 104 til Magic Day på JN Datas kontor i Polen. Det glæder initiativtageren Silas Rosenskjold, der til daglig er projektleder hos JN Data.

“Deltagerne har virkelig set frem til dagen, og evalueringerne taler deres tydelige sprog. Ved seneste Magic Day gav medarbejderne arrangementet en gennemsnitlig vurdering på 9,8 ud af 10. Mange fremhæver den energi og de relationer, der opstår, og flere har fortalt, hvordan de på én dag har løst tekniske udfordringer, som ellers ville have taget uger,” siger han.

(Artiklen fortsætter efter boksen)
Intromøde til Magic Day. Foto: JN Data.

Ikke et hackathon

Konceptet tog sin begyndelse, da Silas Rosenskjold sammen med en projektgruppe fik til opgave at gøre det lettere at arbejde med automatisering i JN Data. En af de første idéer var et hackathon, hvor deltagerne i en begrænset periode kunne udvikle på konkrete løsninger på tekniske udfordringer. Men det format har ifølge ham også sine svagheder.

”Det var vigtigt for os ikke bare at kalde det et hackathon, men at skabe noget, der lignede JN Data, og noget der var integreret i vores kultur og arbejdsmåde," siger han og fortsætter:

"Vi ønskede at skabe rammer for at alle medarbejdere kunne tage det næste skridt i forhold til automatisering. Det er noget andet end et hackathon, som ofte bliver meget konkurrencepræget,” siger han og fortæller, at ideen om et hackathon sagtens kan komme på bordet igen."

Græsrodsmetode med ledelsesopbakning

Godt hjulpet af projektgruppen blev konceptet konkretiseret og første step var opbygningen af et internt community om automatisering, hvor en fast gruppe begyndte at mødes til ugentlige, åbne videndelingssessioner, hvor alle kunne byde ind med relevante emner og erfaringer.

Over tid opstod der en kernegruppe med fælles interesse for at dykke dybere ned i konkrete problemstillinger – og behovet for et fysisk rum til fordybelse og samarbejde blev tydeligt. Det blev startskuddet til Magic Day.  

”Jeg har haft ledelsens opbakning, men det har været vigtigt, at det kom nedefra. Det har været med til at skabe motivation og engagement. Første gang bookede jeg bare en masse lokaler. Lidt græsrodsmetode. Jeg måtte forklare, hvad der skulle ske. Siden er opbakningen bare vokset.”

"At arbejde sammen, idéudvikle, skabe forbindelser og bryde ud af de daglige rutiner – dét er noget af det mest værdifulde ved dage som Magic Day."
- Feedback fra ansat hos JN Data.
Ansatte lærer om automatiseringsløsninger til Magic Day. Foto: JN Data.

10 nye automatiseringsløsninger

JN Data har nu afholdt de tre Magic Days, hvor deltagerne har kunne dedikere en hel dag til tværfagligt samarbejde, lære om automatisering og udvikle på nye løsninger.

Udgangspunktet har meget enkelt været to spor; et ’Build’ og et ’Learn’ track med fokus på automatisering og AI.

De over 186 ansatte, der har været forbi dagen, har repræsenteret 35 forskellige afdelinger hos JN Data, og samlet har det resulteret i 10 nye automatiseringsløsninger, mens 122 ansatte er blevet onboardet på automatiseringsplatformen Ansible fra Red Hat.

Positiv respons

Udover et kort opstartsmøde, stille lokaler til rådighed og facilitere dagen har det været medarbejderne, som har skabt energien, siger Silas Rosenskold.   

Og selvom der hverken er blevet disket op med treretters gourmetmenu, badehotel eller keynotes fra amerikanske it-koryfæer har de ansatte været begejstrede for at kunne bruge en dag med kollegaer og til fordybelse.

Tre tilbagemeldinger fra evalueringen vidner netop om det:  

"Ud over de stærke resultater og konkrete output har events som denne en enorm betydning for både den lokale kultur og JN Datas fællesskab. At arbejde sammen, idéudvikle, skabe forbindelser og bryde ud af de daglige rutiner – dét er noget af det mest værdifulde ved dage som Magic Day," skriver en deltager.

En anden noterer sig, at det har været et startskud til automatisering, mens en tredje konstaterer:

"Det slog mig virkelig, hvor meget vi opnåede på én dag, i stedet for flere uger."

Ansatte samarbejder om automatiseringsløsninger til Magic Day. Foto: JN Data.

Lignende koncepter på vej

JN Data, der er ejet BEC og Bankdata samt Jyske Bank og Nykredit, er som driftsorganisation ikke sat i verden for at skabe profit, men for at skabe sikker, compliant og stabil it-drift  til lavest mulige omkostning for ejerne. Derfor er det også afgørende, at interne initiativer som Magic Day skaber reel værdi og ikke blot er “nice to have”.

Ud over at løfte medarbejdernes trivsel og understøtte arbejde og viden, har det også ført til mere konkrete og synlige gevinster.

Blandt løsninger, som er kommet ud af Magic Day, fremhæver Silas Rosenskjold bl.a. et konkret, hvor teknikere fra forskellige fagområder – Windows, Linux og VMware – gik sammen om at løse en kompleks udfordring med diskidentifikation på virtuelle servere.

“Det lyder måske simpelt, men det var faktisk en teknisk knast, hvor operativsystemernes måde at navngive diske på ikke matchede med VMwares API. På én dag lykkedes det en specialist at bygge en automatiseret kobling, som nu skaber værdi både internt og hos kunderne,” fortæller han.

Magic Day har nu været forbi alle JN Datas lokationer og erfaringerne vil Silas Rosenskold nu bruge til at overveje næste skridt. Om det bliver Magic Day igen med rollups, plakater og interne opslag, et hackathon eller noget helt tredje, ved han dog ikke.

”Det har været tydeligt, at Magic Day har udviklet sig til noget, der beviser værdien af at samle folk til fordybelse og samarbejde. Vi er enige om, at vi har ramt rigtigt og skal fortsætte, så det er kun et spørgsmål om, hvordan vi helt præcist udfylder den ramme, der er skabt."

Seneste nyt