Bedre vilkår for studerende i sektoren
Finansforbundet arbejder for at unge med interesse for den finansielle sektor lykkes og trives - både når det gælder deres studie og deres videre karriere.
Finansforbundet arbejder for at forbedre vilkårene for studerende og sikre, at de har de rette redskaber og muligheder for at opnå et godt uddannelsesforløb og en god start på arbejdslivet.
Finansforbundet har aktivt været involveret i etableringen af finansielle uddannelser og arbejder løbende for at sikre, at uddannelserne rettet mod finanssektoren har den fornødne kvalitet, er relevante og opdaterede i forhold til arbejdsmarkedets behov. Det indebærer samarbejde med uddannelsesinstitutioner og arbejdsgivere for at identificere og imødekomme efterspørgslen efter de rette færdigheder og kompetencer.
Et studieliv med fokus på balance
Hvis studerende skal udvikle sig, så kræver det, at de trives, men niveauet af mistrivsel blandt de studerende på de videregående uddannelser har været bekymrende de senere år. Der er for mange studerende, som føler sig stressede, ensomme eller oplever et forventningspres, når det kommer til at være en succes på alle parametre.
Derfor står trivsel i studielivet højt på Finansforbundets dagsorden. Vi arbejder målrettet for at unge med interesse for den finansielle sektor, lykkes og trives både når det gælder deres uddannelse og deres videre arbejdsliv. Derfor fokuserer vi på at forbedre vilkårene for de studerende og sikre, at de har de rette redskaber og muligheder for at opnå et godt uddannelsesforløb. Undersøgelser viser, at studiemiljøet på uddannelserne spiller en vigtig rolle både i forhold til at sikre et højt læringsudbytte og understøtte de studerendes trivsel og fastholdelse på studierne.
Finansforbundet har aktivt været involveret i etableringen af finansielle uddannelser og arbejder løbende for at sikre, at uddannelserne rettet mod finanssektoren har den fornødne kvalitet, er relevante og opdaterede i forhold til arbejdsmarkedets behov. Vi samarbejder med uddannelsesinstitutioner og arbejdsgivere for at identificere og imødekomme efterspørgslen efter de rette færdigheder og kompetencer.
En god overgang til arbejdslivet
I Finansforbundet er vi optaget af at give de studerende den bedst mulige start på arbejdslivet. Det første job er en spændende fase i arbejdslivet, men det kan samtidig være overvældende og udfordrende at navigere i en hverdag med mange nye arbejdsopgaver og rutiner.
Undersøgelser viser, at det er unge og førstegangsansatte, der mest markant oplever mentale sundsudfordringer blandt erhvervsaktive. Derfor er Finansforbundets fokus på trivsel ikke kun begrænset til unges tid på studiet, men også i overgangen til det første job.
Finansforbundet stiller sin viden om unges trivsel til rådighed for virksomheder i sektoren for at sikre en smidig start for nyansatte. Vi er en uvildig sparringspartner, og står klar med rådgivning og samtale om arbejdslivet for at sikre en stærk begyndelse på karrieren.
Et arbejdsliv med fokus på balance og værdier
Store generationer forlader arbejdsmarkedet, og unge generationer samler handsken op – men de har ikke nødvendigvis den samme tilgang til arbejdslivet. Det skal også ses i lyset af, at vi bliver ældre, og de kommende generationer kan se frem til et langt arbejdsliv, som først stopper, når de er et godt stykke op i 70’erne.
Arbejdslivet er i højere grad i opbrud. Der er kommet et endnu større fokus på rammer og vilkår, som understøtter et arbejdsliv i balance og særligt forholdet mellem privatliv og arbejdsliv. Vi har også i højere grad værdierne med i det, vi gør, også på arbejdspladsen. Det gælder også for de studerende, der kommer ud på arbejdsmarkedet med højere forventninger til, at virksomhederne har penalhuset i orden når det gælder gode liv, trivsel, mangfoldighed og planetens fremtid.
Finansforbundet er optaget af at fremme en arbejdskultur inden for finanssektoren, der prioriterer trivsel og balance mellem arbejds- og privatliv. Vi arbejder for mangfoldige og inkluderende arbejdspladser, hvor alle har lige muligheder og oplever ligebehandling på tværs af køn, seksualitet, etnicitet eller andre særlige behov.
Det står højt på vores dagsorden, at de kommende medarbejdere i sektoren bliver klædt på til at følge med udviklingen inden for klima og bæredygtighed samt være med til at drive den nødvendige grønne omstilling. Derudover har vi fokus på, at de næste generationer har kompetencerne til at bidrage til at løfte den store opgave med at understøtte og være en del af den digitale omstilling i samfundet.
Læs den samlede politik her.
Mærkesager
Finansforbundet er optaget af, at unge har mulighed for en stabil og bæredygtig økonomi, mens de studerer. Det omfatter en fornuftig SU-støtte under hele ens uddannelse. Vi er derfor imod forringelser af SU.
Vi arbejder også for de studerendes vilkår både i studiejobs og praktikforløb som en del af overenskomsten mellem Finansforbundet og Finans Danmark. Vi har fx sikret, at studerende ansat på vores standardoverenskomst som minimum har ret til overenskomstens årlige lønstigninger og minimumsløn.
Finansforbundet har stort fokus på de studerendes trivsel under deres uddannelsesforløb. Dette fokus på trivsel er afgørende for at sikre, at de studerende både opnår faglig succes samt trives personligt og mentalt gennem deres uddannelse.
Det står højt på vores dagsorden at sikre trygge læringsmiljøer med fokus på praksisnærhed, masser af undervisningstimer og en god feedback-kultur – og at de studerende har rum til at lære – og ikke kun rum til at præstere. Vi understøtter også etableringen af netværk, der er for unge og skabt af unge, som ønsker sig både sociale og faglige fællesskaber.
Finansforbundet har fokus på vigtigheden af de videregående uddannelsers kvalitet. En høj kvalitet af uddannelserne er afgørende for at forberede de studerende til deres fremtidige karrierer i finanssektoren og for at sikre, at de har de nødvendige færdigheder og kompetencer til at lykkes.
Vi er derfor imod forringelser og afkortninger i uddannelsessystemet. Vi er ligeledes optaget af, at uddannelserne følger med tiden. Det betyder bl.a. at de studerende – på tværs af de finansielle uddannelser – bør introduceres til både bæredygtighed og AI som led i uddannelsesforløbet.
For Finansforbundet er det afgørende, at vi har et uddannelsessystem med fleksibilitet og smidighed, som også giver bedre muligheder for overgange mellem uddannelsesniveauer og uddannelsesinstitutioner.
Vi arbejder for, at der skal være bedre muligheder for at få merit for gennemførte kurser, hvis man ønsker at skifte til et lignende studie, så man som studerende ikke skal starte helt forfra.
Der bør også være bedre muligheder for tage en kandidatuddannelse, hvis man fx har taget en finansbacheloruddannelse. Vi har derfor foreslået, at en professionsbachelor skal give adgang til beslægtede kandidatuddannelser ud fra en fælles standard, så der ikke – som i dag – er forskellige adgangskrav fra universitet til universitet. Det ville gøre overgangskravene til en universitetsuddannelse enkle og tydelige.
Praktik og studiejobs er vigtige byggeklodser i opbygningen af et bæredygtigt og givende arbejdsliv. Når det gælder praktik, er det væsentligt, at de studerende ikke blot ses som arbejdsressource, men som en investering i fremtidens arbejdskraft, hvor de får mulighed for at afprøve deres teoretiske viden i praksis og tilegne sig færdigheder, som de kan bruge senere i arbejdslivet.
Studiejobs spiller en central rolle i de studerendes udvikling og forberedelse på arbejdsmarkedets krav og forventninger. De giver de studerende mulighed for at opnå værdifuld praktisk erfaring, som komplementerer deres akademiske viden. Det er essentielt at sikre en sammenhæng med studiejobbet, hvor de studerende stadig kan fokusere på at gennemføre deres uddannelse.
Derfor arbejder vi for at sikre, at der er en god balance mellem studiejobs og studierne, så de studerende har de bedste forudsætninger for at færdiggøre deres uddannelse uden at gå på kompromis med hverken deres faglige læring eller trivsel.
Finansforbundet er optaget af, at unge får en god start på arbejdslivet, når de er færdige med studierne. Det er afgørende, at dimittender ”lander godt” for at skabe det bedste udgangspunkt for et bæredygtigt arbejdsliv.
Vi er derfor et stort på fokus på overgangen fra uddannelse til det første job, og vi har en substantiel viden om, hvad der styrker og udfordrer trivslen for målgruppen, og vi stiller viden og værktøjer til rådighed for virksomhederne. Derudover har vi stort fokus på at byde unge medarbejdere velkommen i sektoren med tilbud om læringstilbud, sparring, karrieresamtaler m.m. Vi er eksperter i arbejdsforhold indenfor den finansielle sektor, og vi står klar til at give specialiserede rådgivning, som unge har brug for.
Finansforbundet er imod forringelserne af dimittendernes muligheder for dagpenge og adgang til uddannelse, og vi arbejder for at forbedre vilkårene for nyuddannede. Ledige dimittender skal have ret til jobrettet uddannelse ligesom andre ledige. Derudover mener Finansforbundet at dimittender skal have mulighed for at få privat løntilskud allerede efter tre måneders ledighed.