Medlemsundersøgelse om AI på arbejdspladsen
Medlemmerne ser positivt på AI, men mangler adgang til træning og kompetenceudvikling
I en ny undersøgelse fra Finansforbundet sætter vi fokus på brugen af kunstig intelligens (AI) blandt vores medlemmer – et af tidens mest debatterede emner.
Resultaterne viser, at AI allerede er en del af arbejdsdagen for mange, og at medlemmerne generelt ser et stort potentiale i teknologien. Selv blandt medlemmer der ikke benytter AI i væsentlig grad, er det kun 18 pct., som svarer, at de ikke kan se relevansen af AI i deres arbejde.
Undersøgelsen viser dog også, at der stadig er betydelige barrierer for både kompetenceudvikling og anvendelse i virksomhederne.
Undersøgelsen er lavet i samarbejde med Epinion.
Brugen af AI: En del af hverdagen – men med store variationer
29 pct. af vores medlemmer angiver, at de anvender AI mindst ugentligt eller oftere i deres arbejde, og yderligere 10 pct. gør det månedligt. Der er dog markante forskelle afhængig af virksomhedens størrelse:
- Kun 17 pct. af medarbejdere i mindre virksomheder (under 250 ansatte) bruger AI ugentligt.
- Til sammenligning er tallet 37 pct. for de største virksomheder (over 5.000 ansatte).
Kompetenceudvikling: Et område med stort efterslæb
Selvom 33 pct. allerede har modtaget træning i AI, viser undersøgelsen, at der er behov for langt mere:
- 83 pct. af medlemmerne siger, at de mangler træning i brugen af AI.
- Kun 15 pct. føler sig godt forberedte til at bruge AI som en del af deres arbejde.
Der er dog tegn på fremgang, da 20 pct. forventer at få træning inden for det næste halve år. Det understreger behovet for en aktiv indsats fra virksomhedernes side for at klæde medarbejderne på til fremtidens kompetencekrav.
Barrierer for AI-anvendelse: Hvor skal vi sætte ind?
En af de største udfordringer er usikkerhed omkring, hvordan man kommer i gang med AI. Bland de medlemmerne, som benytter AI sjældnere end ugentligt, er hele 65 pct. helt eller delvist enige i, at de er udfordrede af, at de ikke ved, hvordan de skal begynde at bruge teknologien.
Det er en klar indikation af, at virksomhederne ikke blot skal tilbyde træning og kompetenceudvikling, men også støtte i implementeringen af AI i det daglige arbejde. Her ligger en vigtig opgave i at sikre, at alle medarbejdere – uanset virksomhedens størrelse – får mulighed for at være en del af denne digitale udvikling.
Key takeaways
bruger AI ugentligt elle oftere
føler sig godt forberedt til at bruge AI
svarer, at de ikke kan se relevansen af AI i deres arbejde.
Målt blandt de medlemmer, der benytter AI sjældnere end ugentligt.
Data
Tallene er baseret på en repræsentativ medlemsundersøgelse blandt Finansforbundets medlemmer udført af Epinion.
1.639 medlemmer har deltaget i undersøgelsen.