Menu luk
OBS! Du er på backoffice.finansforbundet.dk, kopier ikke links herfra med henblik på distribuering i nyhedsbreve eller andre steder.

Tillidsrepræsentanten - din lokale sparringspartner

Din tillidsrepræsentant (TR) taler din sag og arbejder for, at du og dine kolleger har gode forhold i virksomheden.

Tillidsrepræsentanten er din lokale rådgiver og sparringspartner i virksomheden, og han eller hun kan hjælpe dig med en lang række af de spørgsmål og udfordringer, du kan opleve på arbejdspladsen.  Det gælder fx i forhold til:

  • Rådgivning og sparring om løn
  • Sparring om trivsel
  • Spørgsmål og sparring om juridiske og overenskomstmæssige forhold
  • Rådgivning om job og karriere, kompetenceafklaring, samt efteruddannelse
  • Konflikthåndtering og svære samtaler
  • Bisidder ved advarsler og opsigelser

Brobygger med fokus på trivsel

En af de primære roller for tillidsrepræsentanten er at være brobygger mellem jer medarbejdere og ledelsen. Tillidsrepræsentanten kan derfor være en vigtig kontakt, hvis du oplever uoverensstemmelser eller bekymringer i forhold til ledelsen eller arbejdsforholdene generelt. Ved at lytte til dine bekymringer og forslag kan tillidsrepræsentanten hjælpe med at kommunikere dem til ledelsen og arbejde for at finde en løsning, der er til gavn for alle parter.

En anden vigtig rolle for tillidsrepræsentanten er at medvirke til en god trivsel på arbejdspladsen. Ved at støtte og repræsentere dine kolleger i forhold til arbejdsmiljø, stress, og trivsel, kan tillidsrepræsentanten medvirke til at skabe en positiv og sund arbejdskultur. Tillidsrepræsentanten kan også arbejde for at sikre, at virksomheden overholder gældende lovgivning og regler på området.

Endelig kan tillidsrepræsentanten støtte dig og dine kolleger i samtaler med ledelsen. Hvis du skal have en svær samtale med din leder, f.eks. omkring løn, forfremmelse eller arbejdsvilkår, kan tillidsrepræsentanten hjælpe med at forberede dig og repræsentere dig i samtalen. Det kan give dig mere tryghed og sikkerhed i at få dine ønsker og behov hørt og forstået.