Menu luk
OBS! Du er på backoffice.finansforbundet.dk, kopier ikke links herfra med henblik på distribuering i nyhedsbreve eller andre steder.

Halvårsregnskaber: Stærke resultater fører til opjusteringer

Fornuftige renteindtægter og stigende gebyrindtægter gør, at 2024 tegner at blive endnu et godt år. 25 af 40 pengeinstitutter opjusterer årsforventningerne, viser gennemgang af halvårsregnskaber på baggrund af data fra BankResearch.

7. okt. 2024
3 min

Det går forsat rigtig godt i den finansielle sektor. Det viser en gennemgang af halvårsregnskaberne fra sektorens virksomheder, som Finansforbundet har foretaget på regnskabstal indsamlet af BankResearch.

"Samlet lander sektoren et resultat før skat i 1. halvår 2024 på 30,1 mia. kr., og det er en stigning på 13,6 pct. i forhold til samme periode året før. Alt i alt tyder det på et resultat i 2024, der vil ligge omkring rekordniveauet fra 2023", siger Klaus Mosekjær Madsen, seniorøkonom i Finansforbundet.

(Artiklen fortsætter efter boksen)
Klaus Mosekjær Madsen, seniorøkonom i Finansforbundet
"Pengeinstitutterne i Danmark leverer fortsat stærke resultater, og opjusteringerne vidner i sagens natur jo også om en optimisme omkring udsigterne for årsregnskaberne"
- Klaus Mosekjær Madsen, seniorøkonom i Finansforbundet

25 ud af 40 har opjusteret forventningerne

Netto renteindtægter stiger i perioden med 19 pct. i forhold til 1. halvår 2023. Renteindtægterne nåede i 1. halvår 2024 29,8 mia. kr., hvilket er en solid stigning fra 25,1 mia. kr. i samme periode året før. Renteindtægterne er dog svagt under rekordniveauet på 30,2 mia. i 2. halvår 2023.

Om rekorden fra 2023 bliver slået vil tiden vise, men 25 ud af 40 pengeinstitutter har opjusteret deres forventninger siden årsskiftet.

"Pengeinstitutterne i Danmark leverer fortsat stærke resultater, og opjusteringerne vidner i sagens natur jo også om en optimisme omkring udsigterne for årsregnskaberne. Det er drevet af relativt høje renteindtægter, stigende gebyrindtægter og enormt robust kreditkvalitet uden nedskrivninger. Derfor tegner 2024 til at blive endnu et godt år." siger Klaus Mosekjær Madsen, seniorøkonom i Finansforbundet.

Udvalgte regnskabsposter

Mia. kr. 2023 2023H1 2023H2 2024H1